Sälenfjällen - Skandinaviens största alpina skidområde fortsätter att växa

Med en skidprodukt av högsta kvalitet och ett unikt aktivitetsutbud stärker Sälenfjällen sin position som den största vinterdestinationen i Skandinavien.
– Vi omsätter drygt 2,5 miljarder kronor per år och under högsäsongen rör sig dagligen en medelstor svensk stad i området och vi växer, säger Anders Bjernulf, VD på Destination Sälenfjällen.

Skidturismen i Sälenfjällen omsätter miljardbelopp varje år och lockar ständigt nya besökare. Nu växer man ytterligare när det skapas tusentals moderna och liftnära bäddar under de kommande åren.
–Vi tänker långsiktigt och hållbart, fjällmiljön är vår framtid och här vill vi fortsätta att utveckla vår basnäring i harmoni med framtiden eftersom den genererar sysselsättning och stor tillväxt i området, säger Anders Bjernulf, VD på Destination Sälenfjällen.

– Besöksnäringen är fantastisk på många sätt och det är tre kännetecken som gör att den skiljer sig väsentligt från andra näringsgrenar. Den växer, den går inte att flytta och investeringar i besöksnäringen skapar arbetstillfällen. Vi sitter i en bra position, fortsätter Anders Bjernulf.

Vinterturismen i Sälenfjällen har pågått sedan början av det förra seklet och omfattar idag de alpina områdena Kläppen, Stöten och SkiStar Sälen, med skidområdena Lindvallen, Högfjället, Tandådalen, Hundfjället, och statistiken imponerar. Sälenfjällen kan idag redovisa 4,8 miljoner årliga gästnätter och 50 000 bäddar. Sälenfjällen är dessutom det område i Skandinavien som har störst liftkortsförsäljning med 420 miljoner kronor per år.
– Omsättningen som besöksnäringen i Sälenfjällen genererade förra året uppgick till 2,7 miljarder kronor. Det är en abstrakt siffra men motsvarande tal för Åre och Idrefjällen är 1,3 miljarder respektive 843 miljoner kronor. Vi är alltså mer än dubbelt så stora som Åre och tre gånger så stora som Idrefjällen, säger Anders Bjernulf.

Internationell flygplats
Goda förbindelser med buss, tåg och bil gör att området idag främst besöks av svenskar. När Sälenfjällens nya flygplats, Scandinavian Mountains Airport invigs vintersäsongen 2019/2020 öppnas möjligheten för att ta emot internationella gäster på enklare sätt än idag och destinationen kan växa ytterligare. Avståndet från flygplatsen till exempelvis Hundfjället är 9 kilometer och det tar inte mer än tio minuter att åka sträckan.
– Den internationella flygplatsen kommer att gynna näringen i Sälenfjällen, inte bara oss, men även hela regionen och de många företagen i vårt län. I år har vi också den bästa vintern på många år och vi ser nu fram emot att hälsa våra besökare välkomna under det kommande sportlovet och påsken, avslutar Anders Bjernulf.

• Företagsinformation

• trysil
  • idre
  • dalarna
  • scandinavian mountains airport
  • scandinavian mountains
  • topeja
  • scandinavian resort
  • stöten
  • kläppen
  • skistar
  • destination sälenfjällen
  • sälenfjällen
  • sälen

• Dalarna

Sälenfjällen är norra Europas största alpina skidområde och nordens största friluftsområde med ca 4,8 miljoner gästnätter per år. Sälenfjällen omsätter dryga 2,5 miljarder kronor per år. Vid högsäsong under vintertid rör sig cirka 100 000 personer dagligen i området. Sommarmånaderna växer år för år i antal besökare och i utbud. I Sälenfjällen finns de alpina resmålen Kläppen, Lindvallen, Högfjället, Tandådalen, Hundfjället och Stöten. Totalt har Sälenfjällen cirka 60 000 bäddar var av cirka 25 000 är kommersiella.

Anders Bjernulf

Presskontakt VD Destination Sälenfjällen och presskontakt +46 702 37 95 00