De 10 hetaste hotellen på Mallorca

Mallorca solar sig i glansen av en uppgående popularitetskurva som aldrig tycks stanna. Destination.se har pratat med de största researrangörerna i marknaden. Vilka hotell rekommenderar de?

Mallorca klarar det många andra semesterorter inte är lika bra på - att förnya sig gång på gång och år efter år. Och det är en ständigt pågående process mot att skapa något mer intressant. Nya hotell dyker upp, gamla hotell renoveras till något bättre, trendiga matställen byter plats med varandra och naturen är som den alltid har varit: vackra stränder, klippor, badvikar, berg...och storstaden Palma.

- I år är efterfrågan större än någon gång tidigare, berättar Stefan Pettersson, VD på Destination.se. Sedan årsskiftet har försäljningsökningen för våren och sommaren ökat med 156% mot i fjol och detta är innan den stora försäljningsperioden har inletts. Vanligtvis tar försäljningen inte fart förrän efter påsk.

Här är experternas hotelltips:

Hospes Maricel & Spa - ett vackert hotell med en sofistikerad atmosfär.

Här bor du i lyxiga, lugna omgivningar bara en kort promenad från stranden och centrum i Illietas. Hotellet fick tidningen Wallpapers designpris år 2009. Hospes Maricel & Spa

Nixe Palace - klassiskt hotell med utmärkt läge.

En härlig solterrass, ett flott spa, en förstaklassens restaurang och bara några steg bort ligger stranden i Cala Mayor. Från Cala Mayor är det också nära till Palma Stad. Hotellet passar nog bäst för vuxna, säger Thomas Engelstad, produktchef på Solfaktor.se, även om det inte är garanterat barnfritt. Nixe Palace

RIU Palace Bonanza Playa - lyx i närheten av Palma Stad.

Läget vid havet är fantastiskt. Hotellet har två poolområden, spa, goda träningsmöjligheter och extra mycket fokus på god mat och dryck. Detta är för både vuxna och barn som önskar lite extra lyx. RIU Plaza Bonanza Playa

TUI Sensimar Rocador - lugnt för par.

Hotellet ligger i Cala d'Or och är anpassat för vuxna som reser utan barn. Poolområdet är modernt med solstolar för två personer. Badviken Cala Gran ligger alldeles nedanför. Frukostbuffén står dukad varje morgon och till middag har hotellet tre restauranger att välja mellan, alla med utomhusservering. TUI Sensimar Rocador

Sunprime Palma Beach - strandliv och storstadspuls för vuxna.

Läckert hotell alldeles vid strandpromenaden i Playa de Palma och bara tio minuter med taxi från Palma stad. Här kan du skämma bort dig med spabehandlingar, god mat och bra viner. Sunprime Palma Beach

Sunwing Alcudia Beach - familjevänligt rätt på stranden.

Hotellet mottog den svenska utmärkelsen "Stora Barnsemesterpriset" som bästa familjehotell på Mallorca sommaren 2016. I tillägg till läget på stranden har hotellet flera poolområden, restauranger och aktiviter för hela familjen. Hotellet är ett av de första som uppfyller våra krav att kallas ett sporthotell, berättar Magdalena Öhrn, informationschef för Ving. Här finns utmärkta träningsspår för löpning, cykling och rullskidor. Eller varför inte en härlig massage? Sunwing Alcudia Beach

Prinsotel La Dorada - med ett osedvanligt läckert poolområde.

Om du önskar kan du beställa rum med en privat liten pool på terrassen. Hotellet ligger nära stranden och nära naturparken S'Albufeira. - Den har fått utmärkelsen "Silver" i Customer Choice Award som är en utmärkelse vi ger till de hotellen som får de bästa omdömena från våra kunder, berättar Peter Browall, marknadschef hos Apollo. Prinsotel La Dorada

TUI Family Life Alcudia Pins – barnens paradis.

Detta är ett av våra mest populära familjehotell, säger Leyla Öfwerström, PR och kommunikationsansvarig på TUI. Här finns Bamseklubb, vattenskidor, simskola och ett stort utbud av andra aktiviteter för barnen. Hotellet ligger i ett lugnt, barnvänligt område alldeles vid den fina Playa de Muro-stranden. TUI Family Life Alcudia Pins

Club Marthas Aparthotel - lägenheter nära stranden i trivsamma Cala d'Or.

Detta är ett av våra mest populära familjehotell på Mallorca, säger Thomas Engelstad. Med en kort promenad till det mesta och många möjligheter till aktiviteter på hotellet återvänder många av våra kunder hit år efter år. Club Marthas

SOM Far Aucanada - elegant hotell för den aktiva.

Hotellet ligger vackert i utkanten av Alcudia. Omgivningarna är gröna, stranden ligger ett par minuter bort, det finns en golfbana i närheten, likaså fina vandringsområden. SOM Far Aucanada

• Semester

• sol och bad
  • shopping
  • hotell

Flyg, charter, sista minuten, hotell och hyrbil — på Destination.se samlar vi resor från världens ledande researrangörer, så du alltid kan hitta de bästa resorna till de bästa priserna. Tjänsten är givetvis helt utan kostnad.

Destination.se startade år 2008 som en del av Schibsted-koncernen och ägs idag av den skandinaviska resekoncernen Reisegiganten med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Polen. I Sverige drivs Destination.se tillsammans med systersidorna Sistaminuten.se och Solfaktor.se.

Ruth Elin Simonsen

Presskontakt Senior Yield Analyst Paketresor för Resegiganten +4790551193