Prisbelönade Josefine Klougart gästar Sigtuna Litteraturfestival

Den danska författaren Josefine Klougart gästar årets Sigtuna Litteratufestival i ett samtal med Tidningen Vi Läsers chefredaktör Jonas Eklöf om debutromanen på svenska: En av oss sover. I boken lämnar en ung kvinna Köpenhamn och kärleken och återvänder till föräldrahemmet på den danska landsbygden för att vara nära sin svårt sjuka mor. I barndomens landskap söker hon ett sätt att försonas med det hon är på väg att mista och med det som redan gått förlorat. En av oss sover handlar om att för första gången stå inför obegripligheten i att mammor kan dö och kärlek gå över.

Josefine Klougart har beskrivits som ett danskt stjärnskott efter sitt genombrott med debutromanen Stigninger og fald (2010) som nominerades till Nordiska Rådets Litteraturpris. Debutboken på svenska En av oss sover som kom under våren, är Josefine Klougarts tredje roman, som även den nominerats till Nordiska rådets Litteraturpris.

Samtalet är en del av Sigtuna Litteraturfestival och hålls:
Söndagen den 24 augusti kl.14.00, i St Pers aula, Sigtuna stad.

Mer ur programmet på Sigtuna Litteraturfestival 23-24 augusti:

Nordiskt författarmöte - finns det en gemensam nordisk litteratur? Medverkande: Gunnar Ardelius, Sverige, Erlend Loe, Norge, Josefine Klougart, Danmark, Sirpa Kähkönen, Finland under ledning av Per Svensson, senior columnist Sydsvenska Dagbladets kultursida.

Richard Ford, Pulitzer-belönad amerikansk författare, i ett samtal med Josette Bushell-Mingo, skådespelare, regissör och konstnärlig ledare för Tyst teater, om hans senaste roman Kanada

Majgull Axelsson i samtal med sin förläggare Dorotea Bromberg om senaste romanen Jag heter inte Miriam.

- Den stora berättelsen - Niklas Rådström i samtal med Caroline Krook, biskop emerita, om de stora berättelserna, mytens betydelse och vilken roll Bibeln kan ha för dem som vill berätta om människor idag.

- Författarmöte med italienske författaren Giovanni Montanaro om debutromanen på svenska: Världens alla färger.

För tredje året i rad bjuder Sigtuna Litteraturfestival på möten mellan författare och läsare i alla åldrar. Hela Sigtuna stad står som arena för över 80 programpunkter. Angelägna samtal och författarmöten varvas med sagoläsning, bokmarknad, litteraturgudstjänst, workshops, guidade turer och utställningar.

Årets Sigtuna Litteraturfestival arrangeras av Destination Sigtuna i brett samarbete med Sigtunastiftelsen, Sigtuna kommun, lokala företag och föreningar.

Programpunkten med Josefine Klougart genomförs med stöd från Nordisk Kulturfond.

sigtunalitteraturfestival.se