​Sigtunas gästnätter ökar - i år igen

Besöksnäringen växer i Sverige och i Sigtuna. Totalt blev det närmare 887 000 gästnätter i Sigtuna under 2016, en ökning med 4, 6 procent jämfört med fjolåret. Majoriteten av övernattningarna, 76, 4 procent, gjordes av svenska besökare.

Sigtuna behåller sin position som Sveriges fjärde största hotelldestination efter Stockholm, Göteborg och Malmö och har liksom Sverige i övrigt mest svenska hotellgäster. Bland de utländska gästnätterna finns besökare från Storbritannien och Polen i topp med ca 22 500 övernattningar var. Därefter följer gäster från Norge, USA och Tyskland.
Statistik är alltid spännande läsning, läs gärna hela vår TEM, TuristEkonomiska Modellen, för 2016 här: TEM Sigtuna 2016

Ökningen av gästnätter är ingen tillfällighet utan en naturlig utveckling av vår växande näring. För att kunna få ännu bättre koll på läget köper vi nu statistik från det nya företaget gezt.io som kan förse destinationer med helt unik big data samlat i smarta gränssnitt.
På så sätt kan vi följa, jämföra och analysera siffror direkt från SCB/Tillväxtverket. Siffrorna kommer vi kontinuerligt att presentera här på bloggen. Redan nu ser det riktigt bra ut med en ökning på 6, 7 procent för årets första kvartal.

– På Geztio är vi mycket glada att Destination Sigtuna som första destination i Sverige nu implementerar vårt verktyg i sin operativa verksamhet att stötta sina företag med kunskap om Sigtunas gäster baserat på big data. Destination Sigtuna kan nu rapportera övernattningsstatistiken snabbare och mer detaljerat än tidigare genom online access till all SCB:s statistik ända från 2008. Genom detta samarbete tar Destination Sigtuna steget in i framtiden genom att använda big data och business intelligence för att utveckla Sigtuna som en av Sverige största destinationer, säger Lars-Börje ”Bulan” Eriksson, VD på gezt.io.

Här kan du ladda ner statistik jan-mars 2017.

Fakta om besöksnäringen i Sigtuna 2016:

• 2,3 miljarder kronor i total turismomsättning
  • 1 402 årssysselsatta, främst inom logi och restaurang
  • 95,1 miljoner kronor i totala skatteintäkter till kommunen
  • 57,4 miljoner kronor i totala skatteintäkter till landstinget/regionen
  • Shopping omsättningsmässigt största bransch med cirka 743 miljoner kronor
  • Hotell omsättningsmässigt största enskilda kategori med 1 270 miljoner kronor
  • Hotell vanligaste övernattningskategori med 69 % av samtliga övernattningar
  • Av 362 232 utländska övernattningar i hotell och vandrarhem (SCB) samt i fritidshus och hos släkt/vänner (TDB) svarar släkt/ vänner och fritidshus för 41,4 %
  • Storbritannien största nationalitet av utländska gästnätter i hotell och vandrarhem enligt SCB