Grammatikfrukost med Sara Lövestam under Sigtuna Litteraturfestival

Under våren kom boken Grejen med verb: Grammatik som du aldrig sett den förut av Sara Lövestam. En bok för alla som älskar grammatik eller vill lära sig att älska det. Boken kan användas som skolbok för att lära om konjugationer och tempus eller som räddningsplanka på en dejt när samtalsämnena sinar. En sak är säker, det är grammatik som du aldrig sett den förut. Under en grammatikfrukost får vi höra Sara Lövestam berätta om sitt passionerade förhållande till grammatik i allmänhet och verb i synnerhet.

Frukosten är en del av Sigtuna Litteraturfestival och hålls:

Lördagen den 23 augusti kl. 09.30, i Studiokyrkan, Sigtuna stad.

Mer ur programmet på Sigtuna Litteraturfestival 23-24 augusti:

- Vad är en bok? Ett samtal om den digitala läsningen med Per Helin, vd för Publit, och Alexandra Borg, forskare vid Uppsala universitet.

Nordiskt författarmöte - finns det en gemensam nordisk litteratur? Medverkande: Gunnar Ardelius, Sverige, Erlend Loe, Norge, Josefine Klougart, Danmark, Sirpa Kähkönen, Finland under ledning av Per Svensson, senior columnist Sydsvenska Dagbladets kultursida.

- Om små barns läsande, samtal med Emma Virke, Eva Söderberg och Paula Norrlid

- Att skriva för alla åldrar- författarmöte med Katarina Kieri.

- Hur väcker man ungas läslust? Ett samtal mellan Johanna Lindbäck, författare, bokbloggare och Sveriges läsambassadör, och Johanna Hansson, stadsbibliotekarie i Uppsala.

- Bokrelease för SigtunaHems skrivarverkstad för ungdomar

- Berättarministeriet, samtal med unga debutanter

- Svenska barnboksakademien

För tredje året i rad bjuder Sigtuna Litteraturfestival på möten mellan författare och läsare i alla åldrar. Hela Sigtuna stad står som arena för över 80 programpunkter. Angelägna samtal och författarmöten varvas med sagoläsning, bokmarknad, litteraturgudstjänst, workshops, guidade turer och utställningar.

Årets Sigtuna Litteraturfestival arrangeras av Destination Sigtuna i brett samarbete med Sigtunastiftelsen, Sigtuna kommun, lokala företag och föreningar.