Berättarministeriet gästar Sigtuna Litteraturfestival

I dagarna uttryckte Yohio att barn och unga måste läsa mer för att förbättra och berika sitt språk. Kanske är det vad som krävs för att få just barn och ungdomar motiverade? På Sigtuna Litteraturfestival diskuterar Berättarministeriet och Valstaskolan denna brännheta fråga.

- Alla barn bär på drömmar, idéer, tankar, åsikter och erfarenheter. Att uttrycka dem är viktigt. Men lika viktig är känslan att andra lyssnar till oss. Vi vill diskutera hur vi på ett lustfyllt sätt kan få flera barn och unga att känna sig trygga i det skrivna och lästa ordet. Kan skönlitteraturen spela en roll i unga människors liv? säger Reza Saleh, verksamhetsansvarig för Berättarministeriet.

Tillsammans med Åsa Lundholm, litteraturpedagog vid Valstaskolan i Märsta diskuterar Reza Saleh frågan om ungas läs och skrivvanor under ledning av Tidningen Vi Läsers chefredaktör, Jonas Eklöf.

Om Berättarministeriet:

Berättarministeriet driver skrivarverkstäder för barn och unga mellan 8 – 18 år. Syftet med verksamheten är att på ett lustfyllt och kreativt sätt inspirera barn och unga att erövra det skrivna ordet. Berättarministeriet är en icke-vinstdrivande, partipolitiskt och religiöst obunden stiftelse som drivs i samverkan mellan den privata, den offentliga och den ideella sektorn. www.berattarministeriet.se

För andra året i rad bjuder Sigtuna Litteraturfestival på möten mellan författare och läsare i alla åldrar med Sigtuna stad som arena. Med 60 programpunkter på programmet bjuds på samtal och författarmöten varvade med sagoläsning, bokmarknad, litteraturgudstjänst, workshops, bokbindning, guidade turer och utställningar.

Ur programmet på Sigtuna Litteraturfestival:

Henning Mankell, Maria Sveland, KG Hammar, Roslund & Hellström, Kristina Ohlsson, Karin Alvtegen, Po Tidholm, Caroline Krook, Åsa Nilsonne, Bengt Göransson, Carl Johan De Geer, Ted Hesselbom och Anders Wijkman är några av deltagarna.

Årets Sigtuna Litteraturfestival genomförs i brett samarbete mellan Destination Sigtuna, Tällberg Foundation, Sigtunastiftelsen, Sigtuna kommun, lokala företag och föreningar.

Camilla Zedendahl, VD Destination Sigtuna AB, mobil: 070-990 69 73, E-post: camilla.zedendahl@destinationsigtuna.se

Sofia Hiller, Destination Sigtuna AB, mobil: 073-640 16 20, E-post: sofia.hiller@destinationsigtuna.se

Carin Urell, programgruppen, mobil: 070-51 84 784, E-post: carin@urellpublishing.se

För hela programmet:

sigtunalitteraturfestival.se