Hälften av svenskarna vet inte vad palmolja är

- Destination Sigtuna presenterar statistik och lyfter frågan i Almedalen

Hälften av svenskarna vet inte vad palmolja är och ändå äter vi det varje dag. I en undersökning som Novus/Destination Sigtuna låtit genomföra visar det sig att bara en av tio har god kunskap om palmolja. Endast två av hundra vet vad certifierad palmolja innebär.

Palmolja finns överallt; i margarin, bakverk, glass, choklad, godis, kex, spannmål, taco, nudelsoppor och grillolja. Oljan finns även i kosmetika, hudkräm, tvättmedel, ljus och biobränsle. Vi svenskar äter eller använder det så gott som dagligen.

Trots detta är kännedomen kring palmolja och dess påverkan på regnskogarna låg i Sverige. I en undersökning Destination Sigtuna låtit genomföra med hjälp av Novus visar det sig att bara hälften av svenskarna vet vad palmolja är. Endast en av tio har god kunskap om palmolja. När det gäller kunskap om RSPO-certifierad* palmolja är siffran ännu lägre – endast två av hundra känner till den.

Hela undersökningen kommer att presenteras och diskuteras i Almedalen

Datum: Tisdagen 2 juli, kl 17.00-18.30

Plats: Fartyget Tre Kronor i Visby hamn

Mattias Klum berättar om sina erfarenheter av vilka konsekvenser produktionen av icke certifierad palmolja ger.

Paneldiskussion med:
Mattias Klum, filmare och fotograf

Gunhild Stordalen, läkare och ordf. Stordalen Foundation & GreeNudge

Håkan Wirtén, generalsekreterare Världsnaturfonden WWF

Karin Åström, vice ordf. Naturskyddsföreningen

AnnaLena Norrman, Miljö- och kvalitetschef Martin & Servera

Louise König, Hållbarhetschef KF/Coop

Anmälan för press: sofia.hiller@destinationsigtuna.se, mobil: 073-640 16 20

Föranmälan krävs! Har du föranmält dig och fått en bekräftelse via e-post finns du med på vår lista i dörren. Först till kvarn gäller, men vi hoppas naturligtvis att alla som vill komma får plats.

Fakta om palmolja

Palmolja är världens billigaste och mest producerade vegetabiliska olja. Den globala konsumtionen har fördubblats bara under de senaste tio åren och prognosen är explosionsartad. Årligen produceras 50 miljoner ton palmolja. Det utgör 39 % av världens totala produktion av vegetabilisk olja. Värdet av palmoljeindustrin uppskattas till minst 20 miljarder dollar årligen, men kostnaderna för denna bransch är svåra att sätta siffror på.

CO2 och orangutanger

Palmolja är lika destruktiv som den är populär. Det är en av de stora orsakerna till förstörelsen av regnskog. Malaysia och Indonesien står för 83 % av produktionen, som till stor del sker i nyskövlade regnskogs- och svampskogsområden. Områdena motsvarar en yta som kan jämföras med Sri Lanka. Förstörelse av regnskog är ett av de största miljöproblemen i vår tid. Företagen som utvinner palmolja gör att regnskogsinvånarna i Sumatra försvinner; orangutanger, tigrar och noshörningar. Av Indonesiens 400 landlevande däggdjur är 140 utrotningshotade.

Fakta om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas samarbete kring en hållbar destination bjuder in till en debatt i Almedalen för att väcka frågan. I ett unikt samarbete delar konkurrerande hotell inom Sigtuna med sig av sin kunskap. Denna gång inspirerade av Clarion Hotel Arlandas arbete för att ta bort palmolja på sitt hotell har nätverket tillsammans inlett en jakt på ocertifierad palmolja.

Hallbardestination.se

* Round Table on Sustainable Palm Oil (RSPO) bildades 2004 och arbetar med globala regler och uppmuntrar myndigheter, organisationer och företag till en mer hållbar produktion.