Jul i Sigtuna

Fyra söndagar före jul tindrar hela Sigtuna stad. De välbesökta julmarknaderna bjuder på traditionell torghandel med alla de klassiska julvarorna, tomtar, kransar, senap, korvar och mycket mer. Musik och dans kring granen, Luciafirande, ett besök av sagofigurerna tant Brun, Grön och Gredelin och farbror Blå och även av tomten själv. Marknaden pågår på Stora gatan, Stora torget och Lilla torget. Årets julmarknader infaller den 28/11, 5/12, 12/12, och 19/12 kl. 11-16. Kaféer, restauranger och butiker håller öppet under samma tider. Fri entré och fri parkering. SL-kortet räcker hela vägen.

Höjdpunkter:
Söndagen 1:a advent: Rådhusjakt längs Stora gatan och julmusik på Stora torget.

Söndagen 2:a advent: Tomten tar emot barnens önskningar på Drakegården. Tant Grön, Tant Brun, Tant Gredelin och Farbror Blå flanerar i gränderna. Nalledoktorn Björn håller öppen mottagning på Drakegården för krassliga nallar och gosedjur. Ministrålarna bjuder på julmusik. Kröning av Sigtunas Lucia.

Söndagen 3:e advent: På Drakegården är det rimstuga och tomten tar emot barnens önskningar. Pojkkör och Luciatåg.

Söndagen 4:e advent: Nalledoktorn Björn håller öppen mottagning på Drakegården för krassliga nallar och gosedjur. Julmusik på Stora torget.

Mer om programmet på www.sigtunaturism.se

För ytterligare information eller pressbilder kontakta Sofia Hiller, pressansvarig Sigtuna Turism. 08594806 54 / 073-640 16 20 sofia.hiller@sigtunaturism.se

Maria Collin och Liselotte Fransson, projektledare Sigtuna Turism, e-post: maria.collin@sigtunaturism.se, liselotte.fransson@sigtunaturism.se, tel: 08-594806 50

Övriga julmarknader i området:
Steninge Slott Kulturcenter 13 november - 23 december
En av Sveriges största julmarknader inomhus. Fri entré och parkering

Sigtuna Museum lördag och söndag 27-28 november
Traditionell julmarknad. Caféet Fördärfvet bjuder på garanterat hembakt och flera ideella organisationer medverkar.

Skokloster slott 27-28 november
Julstämning på  Skoklosters slott