Masha Gessen till Sigtuna Litteraturfestival 2015

Nu står det klart att Masha Gessen, journalist och författare verksam i USA och Ryssland, gästar årets Sigtuna Litteraturfestival 22-23 augusti. Även Håkan Nesser, Lena Andersson, Heléne Lööw, Kristina Kappelin och Anna-Clara Tidholm medverkar. Med oväntade möten, hög tillgänglighet och något för alla bjuder Sigtuna för fjärde året i rad in till två dagar fyllda av författarmöten, samtal och läslust med ordets kraft i centrum.

- Det är en stor ära att få välkomna en så viktig röst som Masha Gessen till årets festival. Hennes engagemang för mänskliga rättigheter i Ryssland är dessvärre högst aktuellt, och vi ser fram emot att få diskutera ordets kraft med henne. Vi har även många spännande svenska författare på programmet som släpps i sin helhet i maj, säger Camilla Zedendahl, vd Destination Sigtuna.

Masha Gessen, född 1967 i Moskva, är en prisbelönt journalist och författare känd för sina regimkritiska böcker Mannen utan ansikte (2012) som handlar om Rysslands president Putin, samt Ord kan krossa betong: en berättelse om Pussy Riot (2014). Masha Gessen har ägnat flera år åt att bevaka den sittande regeringen och anser sig själv vara ansvarig att fortsätta det arbete som Anna Politkovskaja hindrades utföra. År 2013 mottog Masha Gessen Tucholskypriset av Svenska PEN.

För fjärde året i rad bjuder Sigtuna Litteraturfestival på möten mellan författare och läsare i alla åldrar med Sigtuna stad som arena. Med dryga 70-talet punkter på programmet bjuds det på samtal, debatter och författarmöten varvade med sagoläsning, workshops, bokmarknad, litteraturgudstjänst, guidade turer och utställningar.

Årets Sigtuna Litteraturfestival arrangeras av Destination Sigtuna i brett samarbete med Sigtunastiftelsen, Sigtuna kommun, lokala företag och föreningar.

För mer information kontakta:

Camilla Zedendahl, VD Destination Sigtuna AB, mobil: 070-990 69 73, e-post: camilla.zedendahl@destinationsigtuna.se

Karin Sallander, projektledare Sigtuna Litteraturfestival, mobil: 073-931 76 60, e-post: karin.sallander@destinationsigtuna.se

Sofia Hiller, pressansvarig, mobil: 073-640 16 20, e-post: sofia.hiller@destinationsigtuna.se

Hela programmet presenteras i maj. Följ festivalen på: facebook.com/sigtunalitt

#Sigtunalitt