Museernas vårmöte 2015 till Sigtuna

Den 15-17 april 2015 möts Sveriges museer i Sigtuna. Sigtuna Museum och Destination Sigtuna står gemensamt som värd för det årliga vårmötet som samlar upp till 500 deltagare.

- I Sigtuna spelar kulturen en framträdande roll, både historiskt och i nutid. Här finns unika kulturarv och stora kultursatsningar görs av både kommun och näringsliv med goda samarbeten däremellan vilket gör Sigtuna till ett spännande val. Med sitt unika läge mellan Stockholm och Uppsala, vid Arlanda, blir det enkelt för våra medlemmar att ses här, säger Mats Persson, generalsekreterare på Riksförbundet Sveriges Museer.

Museernas vårmöte sker vartannat år i Stockholm, och vartannat år ute i landet. Mötet i Sigtuna är ett Stockholmsmöte. Mötet kommer att hållas på olika platser i Sigtuna kommun och dess närområde, bl a på Wenngarn slott, i Sigtuna stads olika kulturmiljöer samt på närliggande Skoklosters slott.

- Jag ser fram emot att visa upp våra samarbeten med lokalsamhället, ett helt nyrenoverat museum samt museets unika nybyggda föremålsarkiv till vår arkeologiska samling, säger Ted Hesselbom, chef för Sigtuna Museum

- Att valet föll på Sigtuna tror jag beror på vårt unika samarbete, mellan museet och vår starka hotellnäring. Staden är arenan och våra kulturmiljöer får fungera som kongresshall. Kombination av vår historia, våra kulturmiljöer erbjuder en unik mötesupplevelse, säger Camilla Zedendahl, vd för Destination Sigtuna.

Camilla Zedendahl, vd för Destination Sigtuna AB, mobil: 0709-90 69 73, e-post: camilla.zedendahl@destinationsigtuna.se

Ted Hesselbom, chef Sigtuna Museum, tel: 073-666 32 71, e-post: ted.hesselbom@sigtuna.se

Mats Persson, generalsekreterare på Riksförbundet Sveriges Museer, tel: 0708-11 60 40, e-post:

mats.persson@sverigesmuseer.se