Premiär för ny musikfestival i Sigtuna

Lördagen den 5 september lanseras den nya musikfestivalen Sigtuna Summer Squeeze. Under en fullspäckad festivaldag med 15 konserter, med max 50 personer per konsert, får publiken njuta av artister som Bo Sundström, Viktoria Tolstoy, Dotter & Mikael Rickfors och lokala artister. Bakom initiativet står den ideella föreningen Sigtuna Event.

Idén till Sigtuna Summer Squeeze föddes hösten 2019 och arrangeras av Sigtuna Event i samarbete med Sigtunahöjden, Hotell Kristina, Sigtunastiftelsen, 32 rum & kök, Sigtuna Stadshotell, Sigtuna Kommun och Sigtuna församling.

-Kulturen har en viktig roll i vår destination och Sigtuna Event har gjort ett fantastiskt jobb med att locka hit så stora och välkända artister. Genom att samverka med våra lokala hotell har de lyckats coronaanpassa festivalen så att den går att genomföra trots rådande restriktioner. Det anpassade formatet med max 50 personer per konsert skapar en intim och unik upplevelse mellan publiken och artisterna som man sällan får chans att uppleva, säger Anna Lakmaker, vd Destination Sigtuna.

Föreningen Sigtuna Event bildades 2019 med syfte att skapa evenemang med fokus på kultur och musik som både kan locka Sigtunabor och besökare utanför destinationen till Sigtuna. Föreningen arbetar ideellt och har ca 150 medlemmar.

-Målet med Sigtuna Summer Squeeze har varit att skapa ett spännande och omväxlande program som både bjuder på berömda artister och lokala musiker. Vi är jättestolta över att kunna presentera folkkära artister som Mikael Rickfors, Bo Sundström, Viktoria Tolstoy och högaktuella Dotter som slog igenom i samband med Melodifestivalen 2020, säger Andreas Olsen, ordförande Sigtuna Event.

Sigtuna Summer Squeeze är förlagd till St Pers ruin och fyra hotell i Sigtuna. De folkkära artisterna kommer att ge tre konserter var under dagen, en lunchkonsert, en eftermiddagskonsert och en middagskonsert. För att skapa ett lokalt engagemang och en djupare bredd i konsertupplevelsen inleds varje konsert med lokala musiker som agerar förband.

Programmet i S:t Pers ruin skiljer sig från hotellens konserter. Under rubriken Musikäventyr från fäbod till yttre rymden utlovas ett omslutande och hisnande program där urgammal fäbodmusik möter moderna tongångar. Här får man uppleva folkmusikduon Bäckafall, tillsammans med jazztoner från Selma Pinton som nominerats till Jazzkatten 2019 och de hårdsvängande kusinerna Nils och Max Agnas som tillsammans skapar ett unikt framträdande. Även här erbjuds tre konserter under dagen. Bland de sammanlagt 11 musikanterna finns även de begåvade Sigtunabröderna Samuel och Gabriel Lundh.

Biljettförsäljning sker hos respektive hotell, besök hotellens hemsidor för mer information. För biljett till S:t Pers ruin går det att swisha 400 kr till 123 383 91 15 och skriv konsertens starttid i meddelandefältet. Ta del av hela programmet här: http://sigtunaevent.com

För mer information om Sigtuna Summer Squeeze, vänligen kontakta:
Andreas Olsen, Mobil: 070-752 87 91, andreas@olsensdelikatess.se
www.sigtunaevent.com

För mer information om Destination Sigtuna, vänligen kontakta:
Anna Lakmaker, vd Destination Sigtuna
0739-44 34 21 anna.lakmaker@destinationsigtuna.se

• festival
  • sigtuna stad

Destination Sigtunas uppdrag är att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna ligger på fjärde plats nationellt i gästnattsstatistiken och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Samverkan sker i nära samarbete mellan kommun och näringsliv och bolaget driver bland annat ett hotellnätverk, ett hållbarhetsnätverk och Frukostklubben. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se