Programsläpp för Sigtuna Litteraturfestival 2016

Nu släpps programmet för femårsjubilerande Sigtuna Litteraturfestival 26-28 augusti. Här finns skräck, poesi, skönlitteratur, existentiella samtal, politiska diskussioner, Lilla Litteraturfestivalen och samtal om högaktuella ämnen – allt med en inledande förfest med Sofia Karlsson och Tomas Andersson Wij.

Med över 60 medverkande och ordets kraft som ledord bjuder Sigtuna Litteraturfestival på ett brett program. Internationella namn som Samar Yazbek, Booker-prisbelönade Anne Enright, Linda Olsson, Cynthia Haven och Kjell Westö möter Andrzej Tichý, John Ajvide Lindqvist, Bob Hansson och Negar Naseh. Nu står också klart att Ebba Witt-Brattström, Suzanne Osten och Sven Wollter deltar.

- Vår samtid präglas av en snabb, strid ström av information och åsikter. Vi vill skapa utrymme för längre tankebanor och tid för eftertanke. Med årets festivalprogram bygger vi vidare på Sigtunas historia som en viktig plats för samhällsdebatt, säger Camilla Zedendahl, initiativtagare till Sigtuna Litteraturfestival och vd för Destination Sigtuna.

Ur programmet 2016:

• Gränser och gränslöshet i skuggan av ett krig – ett samtal med Samar Yazbek och Emanuel Sidea om nationella gränser och mänsklig gränslöshet, kalla fakta och värmande fiktion i ljuset av vad som just nu händer i Europa och Mellanöstern under ledning av Alf Linderman.
  • Release the beast - ett samtal om skräck och socialrealism med John Ajvide Lindqvist och Madeleine Bäck under ledning av Tara Moshizi.
  • Vad händer med Europa? Tidigare finansminister Allan Larsson och riksdagsledamot Birgitta Ohlsson i ett samtal under ledning av Alexander Crawford.
  • Krig, fred och självbild i nordisk samtidslitteratur - Elisabeth Åsbrink, Sverige, Kjell Westö, Finland och Marte Michelet, Norge, i ett samtal om minne och glömska, nationell identitet, självbild och hur vi väljer att skriva vår historia under ledning av Per Svensson.
  • Enskilda författarmöten med Ebba Witt-Brattström, Sven Wollter, Carola Hansson, Anne Enright, Linda Olsson, David Qviström, Madeleine Hessérus, Andrzej Tichý, Suzanne Osten, Kristina Kappelin, Tomas Bannerhed, Qaisar Mahmood, Kenneth Gysing med flera, samt Sigtunas nya fristadsförfattare.
  • Förfest på Sigtunastiftelsen med Sofia Karlsson och Tomas Andersson Wij.
  • Lilla Litteraturfestivalen med Minecraftpyssel, slöjdworkshop, bokrelease, Bamseutställning, författarmöte med Sara Sheppard och Petrus Dahlin.

Se hela programmet på: sigtunalitteraturfestival.se

För femte året i rad bjuder Sigtuna Litteraturfestival 2016 in till en fest för att fira ordets kraft. Sigtuna stad står som arena och med 70-talet punkter på programmet bjuds på samtal, debatter och författarmöten varvade med workshops, litteraturgudstjänst, guidade turer och utställningar.

Årets Sigtuna Litteraturfestival arrangerades av Destination Sigtuna i brett samarbete med Sigtunastiftelsen, Stora Brännbo, Sigtuna kommun, lokala företag och föreningar.

Följ festivalen på:

facebook.com/sigtunalitt