​Sigtuna klimatutmanar Sveriges besöksnäring

Det är dags att lyfta blicken. I en debattartikel i branschtidningen Besöksliv uppmanar hotellnäringen i Sigtuna samt Swedavia besöksnäringen i Sverige att stötta utvecklingen av ett mer hållbart flyg. Kunskap och teknik finns - nu behöver alla vara med och skapa efterfrågan.

- Ska besöksnäringen fortsätta växa framgångsrikt är den beroende av flyget. Om vi som verkar i denna viktiga basnäring på allvar vill arbeta med hållbarhet borde vi bidra till ett fossilfritt flyg, menar Sigtunas hotellnätverk för en hållbar destination, bestående av 13 hotell samt Destination Sigtuna AB.

Teknik och kunskap finns. Bioflygbränsle är ett drop-in bränsle och idag kan upp till 50 procent blandas i det fossila bränslet. Det minskar koldioxidutsläppen med upp till 80 procent jämfört med fossilt flygbränsle. Problemet är att det i dagsläget är dyrt och att det produceras för lite. Svenska Fly Green Fund arbetar för att utveckla och stötta forskningen av en svensk produktion av bioflygbränsle.

- Vi tror att om fler företag och privatpersoner aktivt efterfrågar att få flyga på bioflygbränsle så skulle volymerna gå upp och med det skulle priset gå ner. Men - som med många andra produkter krävs en kund för att få igång marknaden. Genom Fly Green Fund kan vi driva på utvecklingen, säger Eva Camél Fuglseth, vd Destination Sigtuna AB.

I Sigtuna har hotellnäringen därför gått samman för att ekonomiskt stötta Fly Green Fund. Med start i november gör man också alla sina hotellgäster uppmärksamma på hur de kan kompensera sin egen resa. Swedavia kompenserar alla anställdas flygtjänsteresor med köp av bioflygbränsle som vid ett senare tillfälle tankas in i ett passagerarplan.

- Kan vi i Sverige vara med och utveckla världsmarknaden för ett mer hållbart flyg? Vi tror det. Sverige har i nuläget flest flygplatser i världen från vilka det har flugits på bioflygbränsle och Swedavia var först i världen med att transportera bioflygbränsle till Stockholm Arlanda Airport via ordinarie transportvägar för flygbränsle. Genom satsningar på bioflygbränsle skapar vi både ett mer hållbart resande, fler arbetstillfällen i Sverige och en hållbarare svensk besöksnäring, säger Lena Wennberg, koncernmiljöchef Swedavia.

Dessa företag är med och utmanar:
1909 Sigtuna Stadshotell, 32 rum & kök, Best Western Arlanda Hotellby, Best Western Plus Park Airport Hotel Arlanda, Clarion Hotel Arlanda Airport, Hotell Kristina, Kämpasten, Radisson Blu Arlandia Hotel, Radisson Blu SkyCity Hotel Arlanda Airport, Rosersbergs Slottshotell, Sigtunahöjden Hotell & Konferens, Sigtunastiftelsen Hotell & Konferens, Stora Brännbo Konferens & Hotell, Destination Sigtuna AB samt Swedavia.

Läs mer på hallbardestination.se

Läs debattartikeln i Besöksliv här.

• hållbar destination