Stämningsfull jul i Sigtuna

Julen står för dörren och få platser ger mer julkänsla än Sigtuna. Upplev det genuina och höj julstämningen med ett besök på någon av destinationens många marknader. Förutom Sigtuna stads traditionella julmarknad finns flera slottsmarknader och julmarknader i lantlig miljö. Passa på att kombinera besöket med vällagad julmat på något av Sigtunas många hotell, caféer och restauranger. Och varför inte stanna kvar över natten – hotellen erbjuder flera fina julpaket.

JULMARKNADER;

Sigtuna stads julmarknad
Starta julfirandet i Sigtuna stad och upplev det genuina och äkta. Den pittoreska lilla staden är som gjord för julmys. Under de fyra söndagarna före jul pågår Sigtuna stads traditionella och mycket uppskattade julmarknad med klassisk torghandel, härliga julaktiviteter och god mat. Gator och gränder fylls med julkänsla från förr. Marknaden har fri entré och gratis parkering. Passa även på att besöka Sigtuna museum och rådhuset som har fri entré och samma öppettider som julmarknaden.

Datum: söndagarna 1 dec, 8 dec, 15 dec och 22 dec kl.11.00-16.00

Läs mer på; https://destinationsigtuna.se/attraktion/sigtuna-julmarknad/

Julmarknad i Steninge slottsby
Den 16 november slås dörrarna upp till den juldekorerade Stenladan. Butikerna är fyllda med klappar och juldekorationer för hela familjen och i Trädgårdsmästeriet finns vackra blommor, kransar och tillbehör. På plats finns även knallar och utställare med traditionsenligt hantverk, gotterier och julmat. Restaurang Steningebruk serverar både sitt klassiska julbord och sju sorters kakor som sig bör på julen.

Datum: Varje dag från den 16 november - 23 december kl. 11-18 vardagar 10–17 helger

Steninge Slottslada - Jul med Carola
Folkkära Carola är starkt förknippad med julen och även i år kommer hon att sprida härlig julstämning i Steninge slottsby med inte mindre än 12 julkonserter. Biljetterna är redan släppta på Ticketmaster.se.  Välkommen till en julupplevelse utöver det vanliga!

Datum 29 nov – 12 dec

Boka biljetter på Ticketmaster.se

Skoklosters julmarknad
Inled julen på Skokloster slott med en traditionell julmarknad. Ett fyrtiotal utställare dukar upp på slottet och i Stenhuset. Upplev den magiska julkänslan i paradvåningen där barocksalarna är som gjorda för en stämningsfull fantasivärld. För de yngsta finns julpyssel och tomte. Klä dig varmt! Slottsvisningar kl 12.00, 13.00, 14.00 och 15.00.

Datum: 1 dec, kl 11.00-16.00

Julmarknad med chokladprovning på Skånelaholms slott.
Den 15 december har du möjlighet att besöka och uppleva en julmarknad med alltifrån hemmagjorda delikatesser till lokalt hantverk på Skånelaholm. Förutom julmarknad kan man även testa chokladprovning med en chokladexpert från Chocobean, gå på spökvandring i slottet. Det erbjuds även ponnyridning i slottsparken.

Datum: 15 dec kl. 11.00 – 16.00

Wenngarns bageri & café – Julmys.
Njut av den bästa julfrukosten, baka pepparkakor, lyssna på körsång, träffa Tomten, provsmaka julgröten och köp roliga julklappar. Gott om utrymme för lek och bus i den stora slottsparken.

Datum: 24 nov 08.00 – 17.00

Herresta Lada – Adventsöppet
Gör en utflykt till landet. Upplev den fina platsen och julstämningen på Herresta Lada. Under de fyra söndagarna före jul håller Herresta Lada öppet. Förutom ett mysigt ekologiskt café och en presentbutik finns flera lokala hantverkare på plats. Passa på att smaka på caféets nygräddade, hemgjorda belgiska våfflor med hemkokt aroniasylt och vispgrädde.

Datum: söndagarna 1 dec, 8 dec, 15 dec och 22 dec kl.11.00-17.00

JULBORD OCH JULWEEKEND;
Sigtunas många prisbelönta hotell och restauranger erbjuder ett rikt utbud av vällagad julmat. Här finns allt man kan önska sig, från traditionella julbord till julbord fyllda med havets läckerheter. Hotell Kristina, Rosersbergs Slottshotell, Stora Brännbo, Sigtunahöjden, 1909 Sigtuna Stadshotell, Crew Hotel, Sigtuna Creperi samt Steninge Bruk är exempel på restauranger och hotell som med sin unika twist bjuder oss att smaka på julen. Passa på att stanna kvar över natten. Flera av hotellen erbjuder speciella julweekendpaket.

• sigtuna stad
  • jul
  • jul i sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Destination Sigtuna ligger på fjärde plats nationellt i gästnattsstatistiken och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Samverkan sker i nära samarbete mellan kommun och näringsliv och bolaget driver bland annat ett hotellnätverk, ett hållbarhetsnätverk och Frukostklubben. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se