Fler firar höstlov med familjen i Vemdalen

Fler firar höstlov med familjen i Vemdalen

Fjället är den stora äventyrsarenan när företagarna i destination Vemdalen bjuder in till ett fullspäckat höstlov. Spännande aktiviteter, höstmarknad och tid tillsammans är Vemdalens signum när höstlovsveckan inleds.

Höstlovet har de senaste åren blivit en aktiv semester för barnfamiljer som ställt in siktet på fjällaktiviteter, god mat och höstmys. I Vemdalen har man i över 10 år arrangerat den stora hus- & hemmässan Lodge & Lya. Mässan som lockar tusentals besökare till området kommer tillbaka med full kraft nästa höst. I år blir det istället en höstlovsmarknad 5-6 november runt torget på Vemdalsskalet.

– Äntligen kan vi samlas igen och härligare träff än en marknad kan det väl knappast bli? Det märks verkligen hur gäster och företag har sett fram emot att ses igen under mer normala former. Så nu ser vi fram emot en riktig höstlovsmarknad med ett 40-tal företag och knallar på plats. Det blir en mysig start på försäsongen och vintern här i Vemdalen, berättar Linnéa Frisk som är eventansvarig på Destination Vemdalen.

Ett fullmatat höstlovsprogram

Hela veckan är dessutom fullspäckad för både stora och små. Med över 100 aktiviteter i kalendern utlovas ett garanterat tråkfritt höstlov i Vemdalen. För de yngsta vännerna blir det tipspromenader, spökmysterier, det aktiva mobilspelet Vemdalen Challenge, skattjakter och pluppaktiviteter med mera.

Hela programmet för veckan hittar du här

Fjällridning, öppna expressliftar för vandring och Yoga

Trumvallen Fjällridning har laddat med bokningsbara ridturer under veckan, SkiStar kör expressliftarna i Björnrike, Vemdalsskalet och Klövsjö några dagar under veckan för den som vill komma upp på topparna för vandring eller bara njuta av utsikten. På Vemdalsskalet har dessutom Hovdestugan öppet för fikasugna liftåkare. Vill man starta dagen på bästa sätt erbjuds morgonyoga onsdag-fredag på Vemdalsskalets Högfjällshotell under ledning av Margaretha från Happy Retreat Vemdalen.

Lek och pyssel vid turistinformationen på Skalets torg

På det centrala torget i Vemdalsskalet är det full fart med aktiviteter varje dag. Trampbilar, kickbikes och mängder av pyssel finns ute på torget så länge det är snöfritt. Från Skalets torg är det dessutom Hike in/Hike out-läge för den som vill vandra direkt ut på fjället efter att ha fått några trevliga tips i turistinformationen.

Läs mer här om höstlov i Vemdalen

Höstlovsprogrammet 2021 hittar du här