Anna Hansson blir ny VD för Destination Vemdalen

Klart med ny VD för Destination Vemdalen

I augusti tillträder Anna Hansson som ny VD för Destination Vemdalen AB. Bolaget bildades 2009 och representerar idag drygt 130 delägare och partners som alla är måna om destinationens fortsatta utveckling och attraktionskraft. Även Bergs och Härjedalens kommuner ingår i bolaget.

- Jag ser mycket fram emot uppdraget och att kunna bidra till den fortsatta utvecklingen av den lokala näringen och destinationen, säger Anna Hansson, som närmast kommer från jobbet som näringslivsutvecklare och besöksnäringsstrateg på Bergs kommun och dessförinnan var platschef på Storhogna Högfjällshotell och Spa.

Destinationsbolaget kommer under Annas ledning att fortsätta med att utveckla destinationen, stötta medlemmar, utveckla evenemang och inte minst jobba vidare med den pågående strategiprocessen.

Destination Vemdalen har under det senaste året genomfört ett gediget strategiarbete som involverat ca 1500 personer som på olika sätt deltagit i workshops, djupintervjuer och svarat på enkäter.

- Jag upplever att destinationsbolaget har en stark lokal förankring och att besöksnäringen är en oerhört viktig motor för området. Som tidigare styrelseledamot i bolaget har jag följt arbetet genom åren och är nu redo och ser med glädje fram emot att ta en än mer aktiv roll i det fortsatta arbetet att skapa en fjälldestination i framkant, säger Anna.

Destination Vemdalens styrelse ska representera ägarstrukturen och bolaget ska vara en stark röst för både stora och små företag i området.

Vi i styrelsen är mycket nöjda med rekryteringen. I ett starkt startfält blev Anna vårt förstahandsval och med sin mångåriga erfarenhet från besöksnäringen och starka lokala nätverk är vi övertygande om en fortsatt stark utveckling, säger Robert Pettersson som är styrelsens ordförande.

Destination Vemdalen är en året runt-destination. Området är känt som en stark skidort med 35 liftar och 58 nedfarter. Vemdalen är snösäkert med tidig öppning oftast i början av november. Under sommarsäsongen är det framförallt naturnära upplevelser och friluftsaktiviteter så som vandring, golf, cykling, fiske och ridning som lockar. Avståndet till Stockholm är 48 mil.

Destination Vemdalen sträcker sig från Klövsjö/Storhogna till Björnrike och har över 25 000 bäddar av god kvalité. Det finns allt från enklare boenden i form av vandrarhem och camping, hotell och lyxiga stugor och lägenheter. Det finns många boendealternativ för stora grupper och generationsboenden.