Vemdalen dubbelt så bra som länet

Vemdalen dubbelt så bra som länet

Vemdalen är en av de destinationerna i Jämtlands län som gått starkast de sista åren och 2016 blev inget undantag.

Som tidigare rapporterats var utvecklingen för antalet gästnätter positiv i hela Jämtlands län och steg med 4%. I Vemdalen var den siffran mer än det dubbla. Under 2016 ökade antalet gästnätter med hela 9%. Motsvarande siffra för hela Sverige var 3% ökning.

- Vemdalen har haft ett väldigt positivt momentum den sista tiden. Det är mycket tack vare ett starkt lokalt näringsliv med entreprenörer som satsar och givetvis att vi kan erbjuda naturupplevelser som gästerna uppskattar sommar som vinter, berättar Marcus Ståhl, vd Destination Vemdalen.

Stark avslutning på året

En detalj i den nya rapporten som kom härom veckan är att antalet engelska gäster ökat med över 100%. Det är dock från väldigt låga nivåer så inget som påverkar helheten i någon större utsträckning.

- Vi fick en mycket fin avslutning på året med ökningar i både november och december. Novembersiffrorna kan härledas till en långsiktig satsning på höstlovet men vi ska också tacka den tidiga snön, berättar Marcus.

I december hade Vemdalen 84 940 kommersiella gästnätter och var till och med större än Åre, under december stod Vemdalen för ungefär en tredjedel av alla gästnätter i hela Jämtlands län. Vemdalen var också ett av få resmål som ökade i december (3%), detta trots kalendereffekten med få lediga dagar kring jul och nyår.

Även bostadsmarknaden är glödhet

Det är en konstant utveckling i Vemdalen och intresset för att köpa hus och lägenheter ökar från år till år. Men det är också en positiv trend för inflyttning till både Vemdalen och Klövsjö. En ny undersökning framtagen på uppdrag av Mäklarhuset visar att bostadspriserna ökade med knappt 10% 2016 jämfört med 2015. Sedan år 2000 har priserna ökat med 239%.

- Många vill förverkliga sin önskan om ett fjällboende och vi märker att många vill spendera mer tid i sin fjällstuga, både vinter, sommar och höst. Man köper i större utsträckning en stuga för hela året, det berättar Anette Cederwall, Mäklarhuset Vemdalen.

Avslutningsvis berättar Marcus att även handelsindex växte under 2016. Det är ett index som visar utvecklingen i den lokala handeln och den växte med 6% jämfört med i fjol.

Besök Vemdalen.se för mer spännande nyheter och inspiration.