Äntligen dags för Kalmar Stadsfest!

Äntligen dags för Kalmar Stadsfest!

På torsdag drar Kalmar Stadsfest äntligen igång! Under tre dagar – närmare bestämt den 10–12 augusti – blir det musik, teater, matupplevelser och roliga aktiviteter på flera arenor runt om i stan.

På Stortorget och Larmtorget får vi bland annat uppleva konserter med Danny Saucedo, Cornelia Jakobs, Hardcore Superstar, Maja Francis och John Martin från Swedish House Mafia. Stortorget gästas också av RIX FM Festival, som har med sig artister som Omar Rudberg, Molly Hammar och Smash Into Pieces. Men det är långt ifrån bara där som stadsfesten äger rum. Programmet är brett och målet är att så många som möjligt ska hitta något som passar just dem.

I Kalmar Stadspark kan du redan på onsdagen, det vill säga den 9 augusti, besöka en internationell matmarknad med rätter och delikatesser från världens alla hörn. Matmarknaden finns sedan på plats under alla stadsfestdagarna. På fredagen och lördagen blir det dessutom musik och roliga prova-på-aktiviteter i parken; det kommer att vara möjligt att testa allt från musikinstrument till sporter. The Carling Sisters, Baskery och Dimpker Brothers är bara tre exempel på band som kommer att stå på parkens scen.

Även i Krusenstiernska gården presenteras ett brett program med allt från familjeteater till musikakter i olika genrer. På fredagen kan du uppleva en show med artister från Kalmars Funkisfestival och senare samma kväll finns en öppen scen för den som vill sjunga en låt, läsa en dikt eller köra en dansuppvisning. På lördagen blir det sedan Folkmusikfest med både svensk och keltisk folkmusik.

Under stadsfesten serveras mat både på Kalmars restauranger och via utställare. En utställningsplats som är ny för i år är Floras kulle, där det också blir musikunderhållning. DJ-duon Sundet tar med sig några vänner och kommer att vara på plats alla tre dagarna för att skapa stämning.

– Bredden är det vi är mest stolta över med Kalmar Stadsfest. Under tre härliga sommardagar bjuds både Kalmarbor och besökare på ett brett program med musik, teater och aktiviteter – och alla konserter är gratis. Vi är många som arbetar tillsammans för att göra det möjligt, säger Pelle Aldestam, som är projektledare för Kalmar Stadsfest.

– Tillsammans arbetar vi också för att Kalmar Stadsfest ska vara ett tryggt och välkomnande evenemang för alla. Sedan många år tillbaka har Kalmar Stadsfest ett omfattande trygghets- och säkerhetsarbete. Polis, socialtjänst, sjukvårdare och ordningsvakter finns på plats under hela evenemanget och via Kalmar kommuns Trygghets- och larmcentral finns det ett särskilt trygghetsnummer som besökare kan ringa om de känner sig otrygga eller utsatta. Kalmar länstrafik har också satt in extra bussar, som tillämpar nattstopp, säger Marcus Larsson, som är chef för enheten möten och evenemang på Destination Kalmar.

Han vill också passa på att uppmana alla som besöker Kalmar Stadsfest att ta hand om varandra.
– Det är ett budskap vi har jobbat mycket med under de senaste åren. Det är när vi tar hand om varandra som vi kan skapa en trygg och välkomnande stadsfest. Så om du ser eller hör någonting – visa att du bryr dig och fråga om det är ok. Tveka inte att kontakta vakt, polis eller någon av oss som jobbar med Kalmar Stadsfest om du behöver hjälp, tillägger Marcus Larsson.

Några exempel ur artistprogrammet

Torsdag 10 augusti

• Theoz, Stortorget
  • Hardcore Superstar, Stortorget
  • John Martin (Swedish House Mafia), Stortorget
  • Maja Francis, Larmtorget
  • Chris Kläfford, Larmtorget
  • Panetoz, Larmtorget

Fredag 11 augusti

• RIX FM Festival på Stortorget med Omar Rudberg, Molly Hammar, Smash Into Pieces, Victor Crone, Nordman, Kiana med flera.
  • Maxida Märak, Larmtorget
  • Arvid Nero, Larmtorget
  • Ström, Larmtorget
  • The Carling Sisters, Kalmar Stadspark
  • Baskery, Kalmar Stadspark
  • Funkisfestivalens artister, Krusenstiernska gården

Lördag 12 augusti

• Cornelia Jakobs, Stortorget
  • Danny Saucedo, Stortorget
  • Marit Bergman, Larmtorget
  • AmenA, Larmtorget
  • Dimpker Brothers, Kalmar Stadspark
  • Jennie Abrahamsson, Kalmar Stadspark
  • Folkmusikfest, Krusenstiernska gården

Om Kalmar Stadsfest
Kalmar Stadsfest 2023 äger rum den 10–12 augusti och arrangeras av Destination Kalmar i samarbete med Kalmar kommun. Under tre dagar bjuds Kalmarbor och besökare på konserter och aktiviteter runt om i staden.

För mer information, se:
kalmarstadsfest.se

eller kontakta:
Pelle Aldestam, projektledare evenemang, Destination Kalmar
Tel: 010-357 05 24, e-post: par-alexander.aldestam@kalmar.com

Marcus Larsson, chef möten och evenemang, Destination Kalmar
Tel: 010-357 05 22, e-post: marcus.larsson@kalmar.com

Regioner

Destination Kalmar utvecklar, profilerar och marknadsför Kalmar som destination i samverkan med näringslivet och Kalmar kommun. Vi bidrar till att Kalmar är en attraktiv plats året runt både för invånare och besökare.

Marcus Larsson

Chef, enheten Evenemang och möten 010-357 05 22

Vi utvecklar och marknadsför Kalmar.

Destination Kalmar ska på ett hållbart sätt utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som destination i samverkan med näringslivet och Kalmar kommun. Genom destinationsutveckling ska vi bidra till att Kalmar är en attraktiv plats året runt för såväl invånare som besökare.

Vi utvecklar dessutom Kalmar som mötes- och evenemangsdestination och driver Kalmar Turistcenter och Kalmar Gästhamn. I samverkan med Statens fastighetsverk ansvarar vi för verksamheten på Kalmar Slott.

Destination Kalmar
391 26 Kalmar