Foto: Svenska Fotbollförbundet / Anna Moilanen

​Damlandslaget laddar upp i Kalmar

Nu är det klart att Sveriges damlandslag i fotboll kommer att ladda upp med ett läger i Kalmar inför OS i Tokyo. Två landskamper kommer att spelas på Guldfågeln Arena – den 10 och 15 juni.

Mellan den 7 och 15 juni genomförs det sista internationella landslagsfönstret inför sommarens OS-slutspel. Då kommer damlandslaget att spela sina två sista landskamper innan det att OS-truppen presenteras senare under månaden.

Hela landslagssamlingen i juni kommer att äga rum i Kalmar och båda matcherna spelas på Guldfågeln Arena. Vid den första matchen, det vill säga den 10 juni, är det Norge som kommer att stå för motståndet.

– Norge är kvalificerat för EM nästa år, så det är ett bra fotbollslag som väntar under den här sista och viktiga samlingen inför OS. Sedan min start som förbundskapten har vi mött Norge en gång och då vann vi med 2–1. Matcher mot våra grannländer ger en derbykänsla och de matcherna vill vi verkligen vinna, därför tycker jag det är en bra motståndare att möta här i juni, säger förbundskapten Peter Gerhardsson.

Den senaste matchen som damlandslaget spelade på Guldfågeln Arena var i uppladdningen inför OS 2016, då Japan besegrades med 3–0.

– Junisamlingen blir vår sista möjlighet att samla laget innan det att OS-truppen ska tas ut och sista förberedelserna ska sättas. Vi på Svenska Fotbollförbundet har haft bra kontakt med Kalmar som värdstad för läger och matcher sedan hemma-EM 2013 och vår match inför OS 2016, så det känns bra att återvända dit för den här viktiga samlingen, säger landslagschef Marika Domanski Lyfors.

– Vi är stolta och glada över att Sverige väljer att lägga sitt träningsläger här i Kalmar och att vi får förtroendet att arrangera ytterligare två landskamper. Vi ser också fram emot att få träffa Norge igen. Vi har mycket trevliga minnen från damfotbolls-EM 2013, då de spelade sina matcher här, säger Åke Andersson, vd, Destination Kalmar.

Vilket lag Sverige kommer att möta den 15 juni är inte klart ännu och kommer att meddelas senare.

Pär Israelsson, Destination Kalmar, tel: 0480-45 34 08, e-post: par.israelsson@kalmar.com

Fredrik Madestam, Svenska Fotbollförbundet, tel: 072-332 39 44, e-post: fredrik.madestam@svenskfotboll.se