Utställningen HÄXOR visas på Kalmar Slott mellan den 28 mars och 3 november 2024.

HÄXOR – ny utställning om häxprocesserna har premiär på Kalmar Slott

En overkligt verklig upplevelse – som rymmer både sanning och fantasi. Så kan man beskriva den nyproducerade utställningen HÄXOR, som handlar om de svenska häxprocesserna och öppnar på Kalmar Slott på Skärtorsdagen.

Utställningen HÄXOR berättar om verkliga händelser ur historien och om människor som har levt på riktigt. Men den berättar också om myter och låter fantasin ta stor plats. Utgångspunkten är år 1668 när ”Det stora oväsendet” inleddes. Plötsligt anklagades kvinnor för häxeri och samvaro med djävulen. Kungen sände ut en trolldomskommission som hade rätt att utmäta dödsstraff och häxbålen flammade upp över hela landet. Innan oväsendet tystnade hade yxan och elden släckt närmare 300 kvinnoliv.

Den cirka 700 kvadratmeter stora utställningen är skapad av Pompe Hedengren och Erik Gullberg, som bland annat stod bakom den hyllade utställningen Aquanauts: Expeditionen. Texterna är skrivna av Cecilia Düringer, historieläraren bakom P3 Historia. När häxprocesserna rasade fanns ingen konstnär som skildrade livet på landsbygden. Inte heller någon fotograf, eftersom den moderna kameran uppfanns först tvåhundra år senare. Pompe Hedengren har därför använt artificiell intelligens för att skapa de bilder som visas.

– Det här måste ju vara den första historiska utställningen i Sverige som skapats med hjälp av AI. Så vi får möta många av de kvinnor som fick sätta livet till under den svenska häxprocessen, säger Pompe Hedengren, som är konstnärlig ledare.

– Utställningen kommer bli spektakulär och våra besökare kommer att få kliva in i en liten by i Älvdalen en mörk sommarnatt år 1668 – precis när den första häxan går på vattnet! säger Erik Gullberg, utställningsdesigner och producent.

Utställningen HÄXOR är nyproducerad och har sin premiär på Kalmar Slott. Under åren som kommer ska den sedan vandra vidare till fler besöksmål. På Kalmar Slott kommer besökarna, förutom utställningen i sig, även få uppleva en guidning som handlar om regionens häxprocesser och en dramatisering som levandegör historien. Det kommer också finnas en avdelning som riktar sig till barn.

– Vi är väldigt glada över att få arbeta med en så spännande utställningsproducent och över att vi har fått vara delaktiga i skapandeprocessen. HÄXOR kommer inte att likna någonting vi tidigare har visat på slottet och lyfter fram en viktig del av vår historia som vi kan lära oss mycket av. I anslutning till utställningen kommer vi att erbjuda allt från historiska föreläsningar till aktiviteter för grupper och företag. Precis som vid utställningen Monet & Friends Alive kommer vi också att erbjuda en tillgänglighetsanpassad visning, säger Meg Nömgård, slottschef, Kalmar Slott.

Om utställningen HÄXORS skapare
Utställningen HÄXOR är skapad av konstnären Pompe Hedengren och scenografen Erik Gullberg. Tillsammans har de tidigare skapat de uppmärksammade utställningarna Aquanauts: Expeditionen och Kraftverk – hantverk i vår tid. Textförfattare är Cecilia Düringer från P3 Historia.

Pressvisning och intervjuer
En pressvisning av utställningen HÄXOR kommer att äga rum den 27 mars i samband med invigningen. Invigningstalare är Cecilia Düringer, som har skrivit alla texter i utställningen. Kontakta emelie.nilsson@kalmar.com om du vill få en inbjudan till pressvisningen eller boka in en intervju med någon av utställningsproducenterna.

Meg Nömgård, slottschef, Kalmar Slott
Tel: 010-357 05 31, e-post: meg.nomgard@kalmar.com