Foto: Marcus Carlsson

H.K.H Kronprinsessan Victoria närvarar vid firandet av Ölandsbron 50 år

På fredag är det dags att fira årets stoltaste 50-åring – Ölandsbron! Jubilaren uppmärksammas som sig bör på båda sidorna av sundet, först på Kalmar Slott och därefter på Hamnplan i Färjestaden. Vid firandet närvarar H.K.H. Kronprinsessan Victoria.

Startskottet för födelsedagsfesten går på Kalmar Slott, där det blir inledande tal, nostalgiträff med fordon från 1972 och möjlighet att se slottets fotoutställning om Ölandsbron. Klockan 13.30 välkomnas allmänheten till Kalmar Slotts inre borggård, där även H.K.H. Kronprinsessan Victoria kommer att delta. Det blir födelsedagsfanfar och samtal om brons betydelse då som nu.

Fartyget Solsund kryssar flera gånger under dagen över sundet med tillhörande guidning om Ölandsbron. På Hamnplan i Färjestaden väntar under eftermiddagen ett digert schema med eldshow, gatucirkus, konstutställning av skolornas elever, konserter med lokala artister, möjlighet att se bron från ovan i luftballong och mycket mer. Kronprinsessan Victoria kommer att besöka firandet vid Hamnplan i Färjestaden då hon invigningstalar från scenen.

– Det känns fantastiskt roligt att kungahuset och H.K.H. Kronprinsessan Victoria väljer att närvara vid Ölandsbrons 50-årsfirande. Det visar hur viktig vår bro har varit, och fortsätter vara, för hela vår region, säger Johan Persson, kommunstyrelsens ordförande i Kalmar kommun.

– Kungafamiljen är viktiga ambassadörer för Sverige och i synnerhet för Öland med tanke på deras engagemang här på ön. H.M. Konung Carl XVI Gustaf invigde bron för 50 år sedan och nu inviger H.K.H. Kronprinsessan Victoria 50-årsfirandet. Det finns en fin symbolik i det, säger Matilda Wärenfalk, kommunalråd Mörbylånga kommun.

– Otroligt glädjande att H.K.H. Kronprinsessan Victoria kommer att inviga firandet. Vi är väldigt nöjda och stolta över innehållet för 50-årsfirandet, och detta blir pricken över i, säger Ilko Corkovic, kommunalråd Borgholms kommun.

Firandet av Ölandsbron är ett samarbete mellan kommunerna, Destination Kalmar och Ölands Turismorganisation.

– Ölandsbron är en oerhört viktig sammanbindande länk, både för fastlandet och för Öland. Det är självklart att firandet ska vara ett samarbete mellan de båda sidorna och vi vill att det ska finnas något för alla. Oavsett ålder är man varmt välkommen att delta i firandet på olika sätt! För den som vill kan det bli en riktig heldag, med start på slottet för att sedan åka över till Öland och fortsätta firandet där, säger Joakim Engstrand, projektledare för firandet.

Program för firandet av Ölandsbron den 30 september

I Kalmar och området runt Kalmar Slott

12.00–13.30
Under hösten visar Kalmar Slott en fotoutställning med bilder från tiden när Ölandsbron byggdes och invigdes. Mellan klockan 12.00 och 13.30 på jubileumsdagen kan besökarna köpa entré enbart till utställningen om Ölandsbron (50 kronor för att fira 50-åringen). På plats finns utställningsproducent Teo Håkansson.

13.00
Nostalgiträff med veteranfordon från 1972 utanför Kalmar Slott. Fordonen lämnar Kalmar klockan 15.00 och åker mot nästa uppvisningsträff som hålls på Hamnplan i Färjestaden.

13.30
Firandet öppnas på Kalmar Slotts inre borggård av Peter Sandwall, Landshövding i Kalmar län. Jubileumstrumpetaren Magnus Gustafsson spelar en födelsedagsfanfar för bron. Slottschef Meg Nömgård intervjuar ett antal personer om deras personliga koppling till Ölandsbron.
H.K.H. Kronprinsessan Victoria närvarar.

ca 14.45
Avresa mot Hamnplan i Färjestaden. Kronprinsessan Victoria åker över Ölandsbron i en Volvo PV Sport, samma modell som Konungen åkte i vid invigningen 1972.

Sightseeingturer till Ölandsbron
12.30–19.00
MS Solsund turar mellan Färjestaden, Ölandsbron och Kalmar. Guidning om brons historia ombord. Räkmackor och dryck finns att köpa i serveringen.

På Hamnplan i Färjestaden

14.00–22:45
Hop on Hop off-buss mellan Färjestaden och Kastlösa.

14.00–18.00
Luftballongturer med utsikt över Ölandsbron

16.30

Högtidstal av H.K.H. Kronprinsessan Victoria på scenen vid Hamnplan i Färjestaden.
Lennart Palm, som är konferencier för dagen, berättar kuriosa om Ölandsbron och intervjuar personer om brons betydelse.

17.00–17.30
Gatucirkus för hela familjen.

18.00
Fotbollsmatch mellan Kalmar FF Oldboys och Färjestaden GOIF:s flick- och pojklag födda 2011.

19.00
Eldinstallation och eldshow.
Livemusik med de lokala artisterna Effy och Adée.

Exakta tider för H.K.H. Kronprinsessan Victorias deltagande kan komma att justeras.

Aktiviteter som erbjuds under hela dagen:
Vid Hamnplan i Färjestaden kommer det visas citat och berättelser från besökare och lokalbefolkning om Ölandsbron.

På färjan Kalmarsund VIII kan du ta del av en utställning av skolklasser från Öland som ställer ut sina tolkningar av Ölandsbron. Här visas även gamla foton från Ölandsbron, samt filmen Kalmarsundsbolaget (20 min). Färjans servering är öppen för fika.

Fredriks Bröd & Bakverk kommer att sälja en Ölandsbrobakelse, speciellt framtagen för firandet.

I trädgården hos Lotta & Mary kan barnen skapa i lera med temat ”Bygga broar”.

Ölands Turismorganisation kommer att sälja jubileumsposters med fem Ölandsbromotiv i tio exemplar vardera för att hedra brons födelsedag.

Läs mer om firandet här:

För mer information, kontakta:
Joakim Engstrand, konstnärlig projektledare
e-post: joakimengstrand3@gmail.com

Annie Skarpnord, press & pr, Ölands Turismorganisation
e-post: annie@oland.se

Stefan Johnson, turismchef, Kalmar
e-post: stefan.johnson@kalmar.com

Emelie Nilsson, marknadskommunikatör, Kalmar Slott
e-post: emelie.nilsson@kalmar.com

Medieackreditering
Medierepresentanter behöver anmäla sig i förväg, senast torsdagen den 29 september kl. 16.00, till: lisa.gefvert@kalmar.com.

För förfrågningar om intervjuer med H.K.H Kronprinsessan Victoria, kontakta: press@royalcourt.se.

Regioner

Destination Kalmar utvecklar, profilerar och marknadsför Kalmar som destination i samverkan med näringslivet och Kalmar kommun. Vi bidrar till att Kalmar är en attraktiv plats året runt både för invånare och besökare.

Stefan Johnson

turismchef 010-357 05 01

Vi utvecklar och marknadsför Kalmar.

Destination Kalmar ska på ett hållbart sätt utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som destination i samverkan med näringslivet och Kalmar kommun. Genom destinationsutveckling ska vi bidra till att Kalmar är en attraktiv plats året runt för såväl invånare som besökare.

Vi utvecklar dessutom Kalmar som mötes- och evenemangsdestination och driver Kalmar Turistcenter och Kalmar Gästhamn. I samverkan med Statens fastighetsverk ansvarar vi för verksamheten på Kalmar Slott.

Destination Kalmar
391 26 Kalmar