Gå direkt till innehåll
Alistair Brownlee, vinnare av Ironman Kalmar 2022, gick i mål på tiden 7:38:48 vilket är nytt rekord i Kalmar. Foto: Getty Images for IRONMAN.

Höga betyg för Ironman Kalmar

Deltagarna är mycket nöjda med Kalmars Ironmanevenemang. Det visar resultatet av den enkät som triathleterna besvarade efter årets Ironman Kalmar. Hela 94,38 procent säger att de är nöjda med evenemanget som helhet. Det är 7,62 procent högre än genomsnittet för världens alla Ironmanlopp.

Triathleterna ger Kalmarevenemanget goda betyg inom alla områden; de tre tävlingsmomenten, växlingsområdet och upplevelsen vid målgången får alla högre betyg än det globala genomsnittet. Särskilt höga betyg får växlingsområdet, upplevelsen vid målgången och Kalmar som värdstad. Vid dessa tre frågor anger mer än 97 procent att de är nöjda.

Resultatet visar också att Kalmarloppet har många goda ambassadörer. Ironman Kalmars NPS-värde, som visar hur villiga respondenterna är att rekommendera loppet till andra, landar på 86. Även det är långt över det globala genomsnittet som ligger på 51.

– Kalmarloppet är oerhört omtyckt bland deltagarna, både för den fina banan och för det värdskap som Kalmar erbjuder. Många triathleter pratar gott om Ironman Kalmar och det syns också på anmälningsläget inför 2023, som ser mycket bra ut. Över hela världen ser vi att deltagarna anmäler sig senare än vad de gjorde före pandemin, men redan nu är vi uppe i samma deltagarantal som 2022, säger Magnus Nyberg, tävlingsledare, Ironman Sweden AB.

Planeringen pågår redan för fullt för Ironman Kalmar 2023, som hålls den 19 augusti. Då firar evenemanget dessutom 10 år. Parallellt har också diskussionerna om ett nytt avtal påbörjats på tjänstemannanivå. Det befintliga avtalet om Ironman Kalmar går ut efter 2023 års lopp och målet är att få till stånd ett nytt treårigt avtal.

– Tävlingen i Kalmar etablerade sig tidigt som en av de mest populära i den internationella Ironmanserien. Tävlingen har behållit och stärkt den positionen över åren och ligger alltid i toppskiktet i jämförelse med övriga tävlingar runt om i världen, säger Magnus Nyberg.

– Ironmanveckan är inte bara omtyckt bland deltagarna, utan också bland Kalmarbor och besökare. Det är ett viktigt profilevenemang för Kalmar och betyder också mycket för regionens näringsliv. Varje triathlet har i genomsnitt med sig fyra personer och stannar fyra nätter. Dessutom lockar evenemanget många åskådare, som konsumerar i regionen och passar på att uppleva fler saker när de är här, säger Marcus Larsson, projektledare idrottsevenemang, Destination Kalmar.

Om Ironman Kalmar

• Sammanlagt finns det drygt 40 Ironmanlopp på fulldistans runt om i världen och Ironman Kalmar är det enda i Sverige. Världsmästerskapet hålls på Hawaii.
  • Distanserna i ett fulldistanslopp är 3,86 kilometer simning, 180,2 kilometer cykling och 42,2 kilometer löpning.
  • Kalmars triathlonvecka, som är Sveriges största triathlonvecka, innehåller tre lopp: fulldistansloppet Ironman Kalmar som hålls den 19 augusti 2023, kortdistansloppet Kalmar Mini Tri den 16 augusti 2023 och löploppet Ironkids, som vänder sig till barn och går den 18 augusti 2023.
  • Kalmar har en triathlontävling ända sedan 1994 och 2012 fick tävlingen Ironmanstatus. På grund av pandemin fick evenemanget ta en paus 2020 och 2021 men återkom med full kraft 2022. År 2023 är det 10-årsjubileum.

Den officiella filmen från Ironman Kalmar 2022:

För mer information, kontakta:
Magnus Nyberg, tävlingsledare, Ironman Sweden AB
Tel: 070-317 99 78, e-post: magnus.nyberg@ironman.com