Internationellt roskonvent hålls för första gången i Sverige

Internationellt roskonvent hålls för första gången i Sverige

I juli 2024 kommer rosexperter och rosälskare från hela världen att gästa Kalmar. Då anordnar The World Federation of Rose Societies ett internationellt möte i samarbete med Svenska Rosensällskapet.

The World Federation of Rose Societies, WFRS, är en paraplyorganisation för rosensällskap över hela världen. Vartannat år arrangeras ett konvent i något av de 40 medlemsländerna. För första gången är det Sveriges tur att stå värd och Kalmar har fått äran att vara huvudarena för konferensen.

– Den historiska staden Kalmar med sina fina parker och omgivningar, pampiga slott och mysiga citykärna är en perfekt plats för en roskonferens. Här kan deltagarna få en fin bild av Sverige och vår kultur och historia, samtidigt som de enkelt kan strosa runt i staden och njuta av rosor som planterats i parker och trädgårdar eller längs staketen längs stadsgatorna, säger Christina Högardh Ihr som är event- och researrangör för konventet.

Konventet består av tre delar och pågår i sin helhet under tre veckor. Huvudprogrammet, konventets ”Main tour”, hålls i Sverige den 2–6 juli. Det hålls dessutom en ”Pre-tour” i Finland den 25 juni–1 juli och en ”Post-tour” i Norge den 7–14 juli. Vissa deltagare kommer att följa med hela vägen medan andra kommer att vara med under utvalda delar.

Under konventets huvudprogram kommer alla deltagare att ha Kalmar som sin bas. Här anordnas flera aktiviteter men det kommer också att göras bussutflykter till bland annat Öland, Jönköping och Helsingborg för programpunkter som hålls där. Vissa av aktiviteterna i Kalmar kommer även allmänheten att ha möjlighet att delta på, till exempel planeras föreläsningar med välkända rosexperter.

– Eftersom Kalmar är navet för konventet kommer deltagarna att övernatta här i 3–4 nätter, och ta del av Kalmars utbud, vilket uppskattningsvis ger en turistekonomisk omsättning på cirka 5 miljoner kronor*. Det är också väldigt positivt att arrangören arbetar för att öppna upp vissa aktiviteter så att trädgårdsintresserade Kalmarbor och andra besökare har chans att bli inspirerade och få ny kunskap, säger Johanna Wedin, projektledare för Kalmar Convention Bureau, Destination Kalmar.

– Konventet sätter också fokus på Kalmars parker och kanske framför allt den nyanlagda rosenträdgården, som invigdes 2021 och har en lekplats med blomstertema integrerad i trädgården, vilket inte är så vanligt. Trädgården har tagits fram i nära samarbete med Svenska Rosensällskapet. En del av trädgården har rosor och perenner utvalda via POM-projektet, som är ett nationellt program för odlad mångfald och är intressant inte minst för konventets internationella deltagare, säger Emma Andersson, landskapsarkitekt, Kalmar kommun.

Om roskonventet
WFRS Regional Convention & Heritage Roses Conference Sweden arrangeras av The World Federation of Rose Societies, Svenska Rosensällskapet och The Green Guide AB och pågår i sin helhet mellan den 25 juni och 14 juli 2024. Konventets huvudprogram hålls i Sverige den 2–6 juli 2024, med Kalmar som bas. Konventet beräknas sammanlagt ha cirka 300–400 deltagare från olika delar av världen.

För mer information, se:

Eller kontakta:
Christina Högardh-Ihr, The Green Guide AB
Tel: 0707-28 68 43, e-post: christina@thegreenguide.se

Johanna Wedin, projektledare Kalmar Convention Bureau, Destination Kalmar
Tel: 010-357 05 23, e-post: johanna.wedin@kalmar.com

* Beräknat på 400 deltagare som stannar i 3–4 nätter och spenderar cirka 3 500 kronor per dag, vilket är en schablon framtagen av Swedish Network of Convention Bureaus.

Johanna Wedin

projektledare, Kalmar Convention Bureau 010-357 05 23