Tommy Gustafsson, generalsekreterare, Svenska Bouleförbundet och Mattias Thorell, evenemangsutvecklare, Svenska Bouleförbundet på plats på Stortorget i Kalmar.

Kalmar står värd för Boule-SM 2023

Nu är det klart att Kalmar kommer att stå värd för Boule-SM den 2–8 juli 2023. Evenemanget kommer att äga rum mitt i centrala Kalmar.

Under den vecka som evenemanget pågår kommer hela Kalmar att andas boule. Mästerskapet har tre spelplatser mitt i staden – Stortorget, Ölandskajen och Larmtorget – och även på några av gatorna mellan dessa platser kommer det att finnas boulebanor. Sammanlagt planeras det för cirka 180 banor mitt i centrala Kalmar.

– Det blir verkligen något som sticker ut med Boule-SM i Kalmar. Evenemanget kommer att synas i staden, vilket gör att fler kommer att få upp ögonen för sporten. Det är också en stor fördel för dem som deltar, att allt kommer att vara så tillgängligt. Det är promenadavstånd mellan centralstationen, hotellboendet och banorna, säger Mattias Thorell, evenemangsutvecklare, Svenska Bouleförbundet.

Sammanlagt räknar arrangören med cirka 2 000 deltagare. Åldersspannet kommer att vara stort; den yngsta personen i medlemsregistret är idag 6 år och den äldsta är 91 år.
– Vi har medlemmar i alla åldrar och det märks inte minst när det är SM. Då deltar ofta hela familjen. Boule är en väldigt inkluderande sport där alla som vill kan vara med på jämlika villkor, säger Tommy Gustafsson, generalsekreterare, Svenska Bouleförbundet.

Att Kalmar får Boule-SM 2023 innebär också att Kalmar blir Årets boulestad 2023. Det betyder till exempel att Kalmar kommer att stå värd för årsmötet som hålls i april 2023 och där drygt 70 delegater från hela Sverige deltar. Det kommer också att anordnas flera förbundsarrangemang under året.

– Ett evenemang med så många deltagare mitt i Kalmar under så många dagar, är fantastiskt för staden. Och med den här inramningen tror jag att vi kommer väcka ett stort intresse som gör att fler får upp ögonen för sporten, säger Marcus Larsson, projektledare för idrottsevenemang, Destination Kalmar.

Mattias Thorell, evenemangsutvecklare, Svenska Bouleförbundet
Tel: 0708-78 04 29, e-post: mattias.thorell@svenskboule.se

Tommy Gustafsson, generalsekreterare, Svenska Bouleförbundet
Tel: 0793-04 91 17, e-post: tommy.gustafsson@svenskboule.se

Marcus Larsson, projektledare idrottsevenemang, Destination Kalmar
Tel: 0480-45 34 05, e-post: marcus.larsson@kalmar.com

Fakta om Boule-SM
Boule-SM 2023 kommer att äga rum i Kalmar den 2–8 juli 2023. Evenemanget arrangeras av Svenska Bouleförbundet i samarbete med Destination Kalmar. Även i år arrangeras Boule-SM. Årets evenemang hålls i Jönköping den 17–23 juli 2022.

För mer information, se:
svenskboule.se

I Kalmar finns det också en bouleklubb. Kika in på calmarpetanque.se och ta del av deras verksamhet.

Marcus Larsson

Chef, enheten Evenemang och möten 010-357 05 22