Nu startar Kalmar International Sandsculpture Festival

Nu startar Kalmar International Sandsculpture Festival

Idag startar Kalmar International Sandsculpture Festival, som i år firar 10-årsjubileum. Festivalen pågår hela veckan och vernissage med prisutdelning hålls fredagen den 21 juli klockan 15.00.

Sandskulpturfestivalen pågår vid Kalmarsundsbadet måndag till fredag, den 17–21 juli. Idag börjar sanden packas och förberedas för att skulpturerna ska bli så hållbara som möjligt. Under veckan kan sedan alla som besöker stranden se hur de detaljrika verken växer fram, steg för steg. Bland årets deltagare finns flera tidigare vinnare och 10-årsjubileet har därför fått namnet Champions of Sand.

Som vanligt kommer en vinnare att röstas fram på evenemangets facebooksida, facebook.com/kalmarsandskulpturfestival. Omröstningen startar torsdagen den 20 juli kl. 14.00 och pågår till och med fredagen den 21 juli kl. 14.00. Det finns också en konstnärlig jury, som kommer att utse sin vinnare.

Båda vinnarna kommer att presenteras vid sandskulpturfestivalens vernissage som hålls fredagen den 21 juli kl. 15.00. Prisutdelare är Sylvia Nylin, vd för Destination Kalmar AB. I anslutning till vernissaget blir det också musikunderhållning.

– Kalmar International Sandsculpture Festival är den enda av sitt slag i Sverige, så det är ett unikt evenemang vi får uppleva. Jag hoppas att många kommer att ta chansen att se sandskulpturer av världsklass, säger Edwin Böck, som är konstnärlig ledare för evenemanget.

– Sandskulpturfestivalen är ett evenemang som sticker ut och är väl värt ett besök, inte minst i år när flera tidigare vinnare kommer tillbaka. Besökarna kommer att få se verk som är skapade av några av världens bästa sandskulptörer på en fantastiskt vacker plats. Skulpturerna brukar stå kvar länge, om väder och vind tillåter, så de kommer att smycka Kalmarsundsbadet under många veckor efter det att festivalen har ägt rum, säger Marcus Larsson, chef för enheten evenemang och möten, Destination Kalmar.

Lagen som deltar vid Kalmar International Sandsculpture Festival 2023

Lag 8: Norge/Sverige
Elisabeth Kristensen och Peter Jakobsson
Verkets namn: Thinking Outside the Box

Ukraina skulle egentligen ha deltagit med två lag, och skapat två skulpturer, men då en av konstnärerna inte fick tillstånd att resa ut ur landet kommer endast ett av de ukrainska lagen att delta. Sammanlagt kommer åtta skulpturer att skapas vid festivalen.

Aktiviteter för barn och unga
I anslutning till Kalmar International Sandsculpture Festival anordnas dessutom en öppen workshop för barn och unga i åldern 6–15 år. Workshoppen äger rum torsdagen den 20 juli, klockan 14.00–17.00, och leds av konstnärerna Mats Rundberg och Edwin Böck. Antalet platser är begränsat men det behövs ingen föranmälan.

Om sandskulpturfestivalen
Kalmar International Sandsculpture Festival 2023 arrangeras den 17–21 juli av Destination Kalmar i samarbete med kultur- och fritidsförvaltningen i Kalmar kommun. Festivalen hade premiär 2013 och är sedan dess ett populärt inslag i Kalmar under sommaren. I år är det 10-årsjubileum.

För mer information, se:
facebook.com/kalmarsandskulpturfestival

Läs mer om några av årets konstnärer:
Agnese Rudzite Kirillova, Lettland
Bogdan Kutsevysh, Ukraina