Foto: Kalmar FF

Ny internationell fotbollscup har premiär i Kalmar 2024

Sommaren 2024 är det premiär för Kalmar FF Sommarcup, som är en ny fotbollscup för ungdomar. Cupen ska bli årligen återkommande och redan första året räknar arrangören med att locka 100 lag, både från Sverige och andra länder.

Kalmar FF Sommarcup vänder sig till fotbollslag med spelare i åldrarna 12–16 år, både flickor och pojkar. Den kommer att spelas mellan den 29 juli och 1 augusti 2024, på flera fotbollsplaner runt om i Kalmar. Vid sidan av matcherna arbetar cupen förebyggande för att skapa en välkomnande, trygg och säker fotbollsmiljö, för såväl spelare och ledare som för funktionärer och besökare. Med Fair Play Center på plats finns möjlighet till både inspiration och stöd.

Cupen arrangeras av Kalmar FF i samarbete med We Love Football, IFK Berga, Lindsdals IF, Hossmo BK, Kalmar Södra IF och Destination Kalmar.

– Det känns väldigt roligt att äntligen få bygga upp en fotbollscup på hemmaplan igen – och det är extra roligt att få göra det tillsammans med fyra andra lokala föreningar, så att vi tillsammans lyfter fotbollen i regionen. Redan första året räknar vi med att locka omkring 100 lag och vi siktar på att 20 av dem ska vara internationella. Det kommer att bli en rolig upplevelse för ungdomarna samtidigt som det ger intäkter till föreningarna, berättar Lucas Nilsson, akademichef, Kalmar FF.

– Det finns ett stort lokalt engagemang för fotboll, så det betyder mycket för idrotten och för föreningarna att vi nu får en återkommande cup. Cupen kommer också att ge stora intäkter till det lokala näringslivet, eftersom många familjer följer med sina ungdomar och passar på att uppleva Kalmar, säger Ida Qvarnström, projektledare idrottsevenemang, Destination Kalmar.

Om Kalmar FF Sommarcup

• Kalmar FF Sommarcup anordnas 29 juli–1 augusti 2024 av Kalmar FF i samarbete med We Love Football, 4 lokala föreningar (IFK Berga, Lindsdals IF, Hossmo BK, Kalmar Södra IF) och Destination Kalmar.
  • De åldersklasser som har möjlighet att delta är Pojkar 2012–2009, Flickor 2012–2009 och Pojkar 16 Elit (2008).
  • Matcherna kommer att spelas på Gasten, Fjölebro, Bergavik, Södra utmarken och Gröndal.

För mer information, se:
kalmarffsommarcup.se

Eller kontakta:
Lucas Nilsson, akademichef, Kalmar FF
Tel: 070-233 97 36, lucas@kalmarff.se

Ida Qvarnström, projektledare idrottsevenemang, Destination Kalmar
Tel: 010-357 05 25, e-post: ida.qvarnstrom@kalmar.com

Regioner

Destination Kalmar utvecklar, profilerar och marknadsför Kalmar som destination i samverkan med näringslivet och Kalmar kommun. Vi bidrar till att Kalmar är en attraktiv plats året runt både för invånare och besökare.

Ida Qvarnström

projektledare idrottsevenemang 010-357 05 25

Vi utvecklar och marknadsför Kalmar.

Destination Kalmar ska på ett hållbart sätt utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som destination i samverkan med näringslivet och Kalmar kommun. Genom destinationsutveckling ska vi bidra till att Kalmar är en attraktiv plats året runt för såväl invånare som besökare.

Vi utvecklar dessutom Kalmar som mötes- och evenemangsdestination och driver Kalmar Turistcenter och Kalmar Gästhamn. I samverkan med Statens fastighetsverk ansvarar vi för verksamheten på Kalmar Slott.

Destination Kalmar
391 26 Kalmar