Bild från Ironman Kalmar, som firade 10-årsjubileum 2023. Foto: Johannes Norlander.

Stark sommar för Kalmars besöksnäring

Konserter med Håkan Hellström och Gyllene Tider. Evenemang som Hundfesten, Boule-SM, Kalmar Stadsfest och Ironman Kalmar. Fem kryssningsanlöp med internationella gäster. Det har varit en upplevelserik sommar i Kalmar. Det märks också på Kalmars hotell, som har haft nästan lika bra beläggning som rekordåret 2022.

Kalmars hotell har haft en bra start på året. Det visar den preliminära statistik som har redovisats från Benchmarking Alliance*. Under perioden 1 januari till 31 augusti har hotellen haft en beläggningsgrad på 66,4 procent, vilket kan jämföras med 65,7 procent under samma period 2022, som var ett rekordår. Under de tre sommarmånaderna ligger årets siffror nära fjolårets siffror men når inte riktigt upp i samma nivå; 82,0 procent 2023 jämfört med 84,1 procent 2022.

Även Kalmar Gästhamn har haft mycket god beläggning och ser ut att nå rekordsiffror. Under perioden 1 maj till 31 augusti hade Kalmar Gästhamn 6 573 båtdygn, vilket är en ökning på 10,7 procent jämfört med samma period 2022. Andelen internationella gäster fortsätter att öka år för år och var sommaren 2023 mer än 70 procent. Den kundgrupp som har ökat mest är tyskar. Även antalet husbilsgäster har ökat. Antalet husbilsdygn var under samma period 2 216, vilket är en ökning med 4,4 procent jämfört med 2022.

– Det är fortfarande för tidigt att summera sommaren, men den preliminära statistik vi har fått hittills, och de signaler vi har fått från aktörerna, tyder på att helåret utvecklas väldigt bra. Framför allt ser vi en ökning under tidig vår. Vi ser också att de internationella gästerna ökar, framför allt från Tyskland, säger Stefan Johnsson, turismchef, Destination Kalmar.

Kalmar har många starka evenemang och de bidrar inte bara till att öka antalet gästnätter, de ger också intäkter till flera andra aktörer, bland annat restauranger, butiker och besöksmål. Evenemangsarrangörerna anlitar också många lokala företag som underleverantörer. Återkommande evenemang som Kalmar International Sandsculpture Festival, Kalmar Stadsfest och Ironman Kalmar fick i sommar sällskap av flera nya evenemang, bland annat Hundfesten som är en del av Kalmars satsning på hundevenemang och Boule-SM som arrangeras i olika städer varje år. Fredriksskans Arena gästades av två av Sveriges största sommarturnéer: Gyllene Tider och Håkan Hellström. Den sistnämnda slog nytt publikrekord på arenan med cirka 16 200 personer i publiken.

– Kalmar har ett starkt utbud under sommaren och det ska vi vårda och fortsätta att stärka, men det är också viktigt att utveckla utbudet under andra delar av året, till exempel genom att värva evenemang och möten. Vi arbetar för att Kalmar ska ha många starka reseanledningar året runt. Hatstore Arena är ett bra exempel på en satsning som har gett oss helt nya möjligheter. I höst stannar till exempel både Darin och Lars Winnerbäck till i Kalmar under sina arenaturnéer, säger Marcus Larsson, chef Möten och evenemang, Destination Kalmar.

Under sommarsäsongen har Kalmar också gästats av fem kryssningsfartyg med cirka 675 passagerare från bland annat Storbritannien och Tyskland. Ett sjätte kryssningsanlöp med cirka 500 passagerare från Tyskland är inplanerat den 1 oktober. Passagerarna som har gästat Kalmar har både upplevt Kalmar på egen hand och följt med på arrangerade turer av olika slag, till exempel bussturer i Kalmar och på Öland, cykelturer och turer till golfbanan.

Kort statistik från sommaren 2023

Hotellstatistik från Benchmarking Alliance
1 maj till 31 augusti 2023: beläggningsgrad 82,0 procent (84,1 procent 2022)
1 januari till 31 augusti 2923: 66,4 procent (65,4 procent 2022)

Statistik från Kalmar Gästhamn
1 maj till 31 augusti 2023: 6 573 båtdygn (ökning med 10,7 procent jämfört med 2022)
2 216 husbilsdygn (ökning med 4,4 procent jämfört med 2022)
Andelen internationella gästnätter i Kalmar Gästhamn är över 70 procent

Exempel från evenemangssommaren 2023
18–21 maj: Kalmarsund Floorball Cup
Cirka 2 300 deltagare under fyra dagar
Uppskattad turistekonomisk omsättning: ca 9 miljoner kronor

20–21 maj: Hundfesten
Cirka 800 deltagare i tävlingen (4 500 med publik inräknad)
Uppskattad turistekonomisk omsättning: ca 10 miljoner kronor

2–8 juli: Boule-SM
Cirka 1 550 personer i en vecka
Uppskattad turistekonomisk omsättning: ca 30 miljoner kronor

19 augusti: Ironman Kalmar
Cirka 2 500 anmälda deltagare, som i genomsnitt stannar fyra dagar och har med sig fyra personer
Uppskattad turistekonomisk omsättning: ca 80 miljoner kronor

Den turistekonomiska omsättningen beräknas via Event Impact Calculator (eventimpactcalculator.com)

Kryssningsanlöp i Kalmar 2023
23 maj: National Geographic, ca 50 passagerare från Storbritannien
6 juni: National Geographic, ca 50 passagerare från Storbritannien
10 juli: Sea Cloud Spirit, ca 60 passagerare från Tyskland
27 juli: Sea Cloud Spirit, ca 60 passagerare från Tyskland
24 augusti: Europa 2, ca 500 passagerare från Tyskland
1 oktober: Europa 2, ca 500 passagerare från Tyskland

* Benchmarking Alliance redovisar statistik från sju av Kalmars hotell.

Stefan Johnson

turismchef 010-357 05 01