Sveriges damlandslag i handboll EM-laddar i Kalmar

Den 28 oktober kommer Sveriges damlandslag i handboll att spela en landskamp i Hatstore Arena. Matchen är en del av lagets uppladdning inför EM, som hålls i Slovenien, Nordmakedonien och Montenegro den 4–20 november.

De svenska damerna kommer att ha sitt EM-förberedande läger i Karlskrona i slutet av oktober och spelar i samband med det två landskamper, en i Hatstore Arena i Kalmar den 28 oktober och en i Brinova Arena i Karlskrona den 30 oktober. Innan dess spelar de också en landskamp mot Brasilien i Uppsala den 29 september och en landskamp i Eskilstuna den 1 oktober. Vilket landslag de kommer att möta i Kalmar är ännu inte klart. Arbetet med att hitta motståndare har nu börjat, då EM-kvalet är avslutat och lottningen genomförd.

– Vi föredrar alltid att ladda inför mästerskapen på hemmaplan och efter att ha varit i Trollhättan och Skövde de senaste två åren är det nu Blekinge och Småland som väntar. Jag vet att vi kommer att ha riktigt bra förutsättningar där och det blir kul att spela matcher i två väldigt fina arenor, säger förbundskaptenen Tomas Axnér.

Senast de svenska damerna spelade i Karlskrona var i VM-kvalet mot Slovakien 2019 medan vi får gå tillbaka ända till 1958 för den senaste damlandskampen i Kalmar, då Sverige föll mot Danmark med 4–12.

– Landskampen harmonierar med vårt ständiga fokus på att utveckla oss som året runt-destination. Tillsammans med Scandinavian Open Championship, som vi nyligen kunde uppleva i Kifab Arena, bidrar landskampen till ett nytt segment på idrottssidan. Bra för staden, bra för den lokala klubben och bra för sporten, säger Pär Israelsson, chef evenemang och möten, Destination Kalmar.

– Det är närmare bestämt 64 år sen det spelades en damlandskamp i Kalmar senast. Då spelades landskampen i en trång militärhall, F12. Nu ska vi jobba för att skapa en riktig blå/gul handbollsfest i Kalmar med välfyllda läktare i nybyggda Hatstore Arena. Det kommer att bli fantastiskt, säger KFUM Kalmar HK:s klubbchef Magnus Carlsholm.

Magnus Carlsholm, klubbchef KFUM Kalmar HK
e-post: magnus@kfumkalmarhk.se, tel: 070 289 99 60

Per Israelsson, chef, evenemang och möten, Destination Kalmar
e-post: per.israelsson@kalmar.com, tel: 0480-45 34 08