Monet & Friends Alive är skapad och producerad av Grande Experiences. Utställningen går att uppleva på Kalmar Slott under perioden 1 april till 5 november.

Världsutställningen Monet & Friends Alive öppnar snart på Kalmar Slott

Den har tidigare visats i bland annat Sydney, Rom och Beijing. Nu förbereder sig Kalmar Slott för att ta emot konstupplevelsen Monet & Friends Alive, som kommer att visas på slottet under perioden 1 april till 5 november.

Utställningen är skapad och producerad av Grande Experiences, som är världsledande i att skapa storskaliga, digitala upplevelser som är både underhållande och pedagogiska. Med hjälp av ljus, levande grafik, ljud och doft kommer impressionisternas färgstarka konst att få liv på Kalmar Slotts historiska väggar. Utställningen kommer att skräddarsys för att passa in i det 800 år gamla slottet.

– Det kommer att bli fantastiskt att få fylla Förbrända salens vitkalkade väggar med mästerverken från impressionismen. Monet & Friends Alive är en upplevelse för alla sinnen och det tillför en extra dimension när den moderna utställningstekniken möter det historiska slottet. Vid sidan av utställningen har besökarna dessutom chansen att uppleva ett helt slott, fyllt av ännu fler upplevelser, säger Meg Nömgård, slottschef, Kalmar Slott.

Monet & Friends Alive vänder sig till personer i alla åldrar. Utställningen ger en introduktion till impressionisternas konstnärskap i form av texter och fotografier, men den största upplevelsen ligger i att helt enkelt stå eller sitta mitt i utställningssalen och bli översköljd av konst, musik och doft. Sammanlagt visas verk av 15 konstnärer som var verksamma under impressionismen, förutom Claude Monet även bland annat Camille Pissarro, Pierre-Auguste Renoir, Paul Cézanne och Edgar Degas. Konstverken lyfts fram tillsammans med musik av kompositörer från samma tidsperiod, till exempel Ravel, Tchaikovsky, Debussy, Offenbach, Chopin och Grieg.

I utställningen byggs dessutom den klassiska Monetbron upp. Varför inte passa på att ta en bild där du själv står på bron – och blir en del av Monets välkända konstverk?

Pressvisning
Pressvisning kommer att hållas fredagen den 31 mars kl. 14.00 i Förbrända salen på Kalmar Slott. Anmälan senast den 28 mars till Lisa Gefvert, e-post: lisa.gefvert@kalmar.com.

Planerar du att skriva om utställningen, men saknar möjlighet att komma på pressvisningen? Kontakta Lisa Gefvert, så försöker vi hitta en annan tid då du kan få en visning.

Utställningen Monet & Friends Alive visas i Förbrända Salen på Kalmar Slott under perioden 1 april till 5 november 2023.

Läs mer om utställningen och Kalmar Slott på:
kalmarslott.se

Du kan också kontakta:
Meg Nömgård, slottschef, Kalmar Slott, Destination Kalmar
E-post: meg.nomgard@kalmar.com

Om Grande Experiences
Grande Experiences, skaparen och producenten av Monet & Friends Alive – an immersive adventure into French Impressionism, är världsledande i att skapa, designa, producera, marknadsföra och installera storskaliga utställningar och upplevelser med bred kulturell attraktionskraft samt ett innehåll som är engagerande, underhållande och pedagogiskt. Från idé till färdigställande skapar Grande Experiences visuellt och tekniskt imponerande mästerverk som de presenterar runt om i världen. Upplevelserna har visats 230 gånger i mer än 175 städer, på 33 språk, över sex kontinenter, och har sammanlagt haft en publik på mer än 20 miljoner människor.

Grande Experiences har sin bas i Melbourne, Australien och har även kontor i Storbritannien, Italien och USA. Grande Experiences äger och driver också Museo Leonardo da Vinci, som är ett prestigefullt permanent museum i centrala Rom. Nyligen öppnade företaget dessutom det permanenta besöksmålet The Lume i Melbourne, Indianapolis och Colorado och fler satsningar planeras under 2023.

Monet & Friends Alive presenteras, precis som Grande Experiences andra multisensoriska upplevelser, genom företagets SENSORY4TM-system, där rörlig grafik som strålar genom 40 högupplösta projektorer kombineras med surroundljud av biokvalitet.

Vad är SENSORY4™?
SENSORY4™, som har utvecklats av Grande Experiences, är ett unikt system som kombinerar rörlig grafik från flera kanaler, surroundljud av biokvalitet och upp till 40 högupplösta projektorer för att skapa en av världens mest spännande flerskärmsupplevelser. Resultatet är en upplevelse som är dynamisk, informativ och visuellt spektakulär. Otroligt detaljerade bilder flödar genom de många projektorerna och smälter samman med ett digitalt surroundljud och doft för att fylla rummet med en upplevelse som omsluter publiken.

grande-experiences.com

Meg Nömgård