Högkvalitativ och 100 % stämningsfull juluppladdning blir det på Katrinetorps julmarknad i Malmö den 8-10 december 2023. Foto Apelöga (c) Malmö stad.

4 festliga julmarknader i Malmö

”Faller snö i november, vankas jul i december.” Oavsett hur det blir med snön och oavsett hur du vill att julen ska vara – kompromisslös eller ganska ”chill” – så är det alltid kul att ladda för jul i Malmö. Vi hjälper dig att hitta ”your cup of glögg” 2023!

STAD I LJUS: Julmarknad på Gustav Adolfs torg
Lördag den 25 november invigs Vinter i City på Gustav Adolfs torg, inklusive gnistrande och Instagram-vänliga julinstallationer, Luciakröning och musik. Julmarknaden i de många mysbodarna smyger dock igång redan den 23 november, och pågår sedan varje torsdag till söndag fram till den 17 december.

HÅLLBART URBANT: Julmarknad på Mitt Möllan
På hipstervänliga Möllevångstorget bjussar gallerian Mitt Möllans butiker och foodcourt på hejdundrade julstämning helgen den 2 och 3 december. En poppis institution som varje år samlar ett brett utbud av lokala hantverkare och designers, ofta med fokus på hållbar shopping.

HISTORISKT: Jul på slottet
Söndagen den 3 december på borggården till Malmöhus slott, eller på Malmö Museer om man så vill, blir det traditionsenlig julmarknad med det lika traditionsenliga Malmöhusgardet på plats, julkonserter, pyssel, tomtefar, islandshästar, försäljare och hantverk. En sann Skåneklassiker.

GENUINT: Julmarknad på Katrinetorp
2022 tilldelades 1800-talsgården Katrinetorp kulturarvspriset i konkurrens med hundratals svenska kulturbyggnader. För alla på jakt efter en alltigenom högkvalitativ juluppladdning är det hit kosan styrs den 8-10 december. Katrinetorps julmarknad är nämligen 100 % stämningsfull, med ett sextiotal handplockade utställare. Räkna med hantverkspyssel, musik och dans, ponnyridning, luciatåg och en massa annat julkul. Mangårdsbyggnaden är storslaget smyckad, i ena flygeln har tomten med familj flyttat in och på flera håll serveras julens måsten – inklusive spettkaka. Katrinetorp ligger strax utanför city men gratis bussar kör till och från Gustav Adolfs torg under hela helgen. Alla över 15 år betalar 80 kronor i entré.

För alla som vill fortsätta att julladda när marknaden stängt för dagen erbjuder Malmös scener en rad föreställningar och konserter – spana in vår evenemangslista för koll på julens många nöjen.

Pssst…: Sugen på att jula på Tivoli i Köpenhamn men osugen på att betala danska hotellpriser? Du vet väl att många av Malmös hotell erbjuder attraktiva weekend-paket som gör att du kan ladda för en glædelig jul på båda sidor om Bron? Det er flott!