Mello-uttagning på Malmö Arena, Alla älskar Eurovision på Malmö Live, The Show - A Tribute to ABBA på Baltiska Hallen... Innan Eurovision Song Contest i Malmö i maj ges flera möjligheter att plocka fram glitterboan! Foto Fredrik Johansson, Malmo.se

Det börjar verka Mello, Malmö!

Geléhallon, choklad och rosor i all ära. Hur visas egentligen kärlek bättre än med ljuv musik? 2024 är Eurovision Song Contest-året i Malmö och det finns många sätt att bli en del av kärleksfesten.

Kvällen den 3 februari äger årets allra första glittrande Melodifestival-uttagning rum på Malmö Arena, med tävlanden som bl a Lisa Ajax, Elisa Lindström och Samir & Viktor. Dessförinnan ges chans till sneak peek under genrepen den 2 och 3 februari.

På Malmö Lives stora scen laddar man den 1 och 2 mars upp för vad som komma skall med Alla älskar Eurovision. En sprakande musikalisk sammanfattning från 1956 till idag, där Måns Zelmerlöw och vänner framför oförglömliga Eurovision-hits ihop med Malmö SymfoniOrkester. (Pssst...: Har du inte kommit på någon bra Alla Hjärtans Dag-present ännu? En biljett till Alla älskar Eurovision och du är hemma!)

Att det dessutom är 50 år sedan ABBA kammade hem storvinsten i Brighton är förstås ännu en anledning att fira. Den 19 april kan publiken följa ABBA från vinstkvällen 1974 till slutet av deras karriär 1982 i jubileumsföreställningen THE SHOW – A Tribute to ABBA i Baltiska Hallen. För musiken står bandet Waterloo och London Symphonic Rock Orchestra.

Sist men inte minst ges det under ”Eurovision-veckan” mellan den 6 och 11 maj en rad genreps- och semifinalstillfällen på Malmö Arena inför den avgörande finalen den 11 maj. I en direktsänd lottning från Malmö – förstås – den 30 januari avgörs i vilken av de två semifinalerna de deltagande länderna kommer att tävla.

Kärlek till alla - nu kööör vi!

PS Hotell i Malmö till bra pris? Kolla här! DS