Det händer grejer både på och utanför Eurovision-scenen i Malmö 2024. Foto Peppe Andersson, SVT.

Insiderguide till Eurovisionveckan i Malmö

Du börjar kanske få koll på Malmös olika nav under Eurovisionveckan den 4–11 maj vid det här laget. Från Eurovision Village i Folkets Park och Eurovision Street/Friisgatan till festerna på Malmö Live och – självklart – Malmö Arena. Men visst händer det en massa kul och oväntat även på andra håll i ”Eurovisionbubblan”, med tusen chanser till delaktighet!

Några highlights i urval:

KÖPCENTRET EMPORIA I HYLLIE
Emporia, ett av Skandinaviens främsta köpcentrum, mittemot Malmö Arena, bjuds det förstås på exklusiva erbjudanden och evenemang (meet & greet med ESC-artister 3–12 maj, lyckohjul, Panduro’s Glam Station...) men även Eurovisions enda officiella merch-butik.

EUROVISION PÅ LEAP INDOOR SKYDIVING & PADEL CENTER
Leap i Hyllie, vid Malmö Arena, blir det glitter-AW med Eurovision-karaoke den 8 maj, gratis flygshow i vindtunneln varje dag, finalvisning på Restaurang Pascal 11 maj med bl a Eurovision-bingo (baserat på kvällens program) och fina vinster.

HYLLAD! MED BJÖRN KJELLMAN PÅ PALLADIUM MALMÖ
Vem kan direkt säga vem som kom 5:a i ESC-finalen 1983 (f ö samma år som Carola vann Melodifestivalen med Främling just på Palladium)? Svar: renässansmänniskan och ESC-experten Björn Kjellman förstås. Den 8 maj hyllas han från scenen med musik, mat och överraskningar.

BIG AW + SCHLAGER-/EUROVISIONAFTON PÅ SLAGTHUSET
God mat, gôtt snack och en jäkla massa schlager blir det på nöjesarenan Slagthuset den 8 maj. På scenen står Sveriges Näst Snyggaste Band och DJ Sticky Bomb får dansgolvet att koka med det bästa från Mello och Eurovision. Åldersgräns: 18 år.

EURO FAN CAFÉ POWERED BY EUROGLAM
Baslägret Euro Fan Café drivs av EuroGlam på Amiralen i Eurovision Village i Folkets Park. Själva EuroGlam är en uteservering som håller öppet kl 12–22 den 4–11 maj med underhållning och en superb utsikt över Eurovision Village-scenen därtill. Inomhus kvällstid står livesändningar av ESC, för- och efterfester och middagsshower med drag, karaoke och dans på programmet.

TEATERDISCO PÅ MALMÖ STADSTEATER
Garanterade "Insta moments"! 6–8 maj kl 12 plockar Malmö Stadsteater fram de glittrigaste discokläderna ur kostymförrådet och kör gratis teaterdisco med schlagerspecial på innergården.

LARS WALLIN FASHION STORIES PÅ MALMÖ MUSEUM
Närmare 100 av stjärndesignerns couturekreationer visas på Malmö museum, bl a sådana som burits i Mello och Eurovision. Som besökare kan man även dansa loss i Silent Disco-hörnan.

LOREEN FOTOGRAFERAD AV JOHAN LINDEBERG
Vassa Falsterbo Photo Art Museum visar Inspiring Women Beyond Borders: en serie bilder på Loreen signerade designern och fotografen Johan Lindeberg (”J.Lindeberg”).

SAGOLIK GLITTERFEST PÅ FUNNYS ÄVENTYR
8–11 maj laddar lekfulla Funnys Äventyr upp med Eurovision-pyssel, festlig fika och glitterdisco hemma hos Alfons, Pettson, Mumin och husets övriga invånare.

GLAM & GLITTER PÅ KRONPRINSEN
8, 10 + 11 maj bjuder Kronprinsens köpcentrum på fest med allt från glittrig AW med karaoke och DJ till dansshower, glam-fotostation, karaokerum, schlagerkörer och artister.