Prisvinnande, svensk, handgjord choklad - nu på nätet

Efter fyra stjärnor i Chocolate Companion och två fysiska butiker - nu tar Robert E´s choklad nästa steg. Swedishdetails.com erbjuder den svenska kvalitetschokladen.

Tradition har blivit trend

I Sverige finns en gammal tradition med att köpa blandade chokladbitar i ask. Att handgjord choklad är så populärt just nu är ingen slump.

- Den choklad Robert E producerar är en ren naturprodukt, jag tror att folk blir mer och mer medvetna om vad de stoppar i sig. Chokladen är, så långt som det är möjligt, ekologisk. Det går hand i hand med hela vårt miljötänk, säger Annika Sundin, VD för Details from Sweden AB som står bakom varumärket Swedish Details.

- Vi använder inget konserveringsmedel och använder alltid äkta råvaror: högkvalitativ choklad, ekologisk vispgrädde, äkta mandelmassa samt spännande kryddor och örter. Jag hittar mycket inspiration och råvaror på mitt torp i Södermanland - det är så naturligt och svenskt som det kan bli, säger Robert Eriksson, grundare och ägare av Robert E´s.

Prisvinnande choklad
Robert E´s choklad är utvalt bland choklad från hela världen i Chantal Coadys bok: Chocolate Companion: A Connoisseur's Guide to the World's Finest Chocolates. Boken kan jämföras med Guide Michelin och fem stjärnor är toppbetyg och mycket ovanligt. Robert E fick fyra stjärnor. Allt som Robert E skapar är gjort för hand, ingenting är maskinellt framtaget.

- Anledningen till att vi fick så fint betyg beror troligtvis på att vi vågar testa nya smaker och är nytänkande. Eftersom jag hela tiden litar på min känsla och inte är rädd för att testa nytt får vi fram väldigt spännande och nytänkande smaker. Jag hittar inspiration från vårat härliga Sverige med smaker som enbär, svarta vinbär och hallon som jag blandar med exotiska smaker från hela världen (kanel, kardemumma, tonkaböna och vaniljstång). Våra praliner är dessutom gjorda i formar som sedan fylls med den fantastiska fyllningen. Eftersom vi jobbar med formar kan vi vara friare när vi skapar nya smaker och pralinerna får alltid en lyxig form, avslutar Robert Eriksson.

Här hittar du Robert E´s choklad hos Swedish Details

Annika Sundin, VD, Details from Sweden AB.
Mejl: annika.sundin@swedishdetails.com

För högupplösta pressbilder, kontakta Annika Sundin.
Alla bilder är fria att användas med hänvisning till Swedish Details eller www.swedishdetails.com.
Välkommen att kontakta Annika Sundin för att låna produkter till fotograferingar.

Boilerplate Swedish Details

swedishdetails.com är den nya Sverigebutiken på nätet. Swedish Details erbjuder sammansatt svenskhet genom trendledande, inspirerande och miljömässiga svenska, design- och hantverksprodukter. Hos Swedish Details hittar du även servicetjänster så som personliga guider i Stockholm.
www.swedishdetails.com Sweden. Wherever you are.

• Gastronomi

• Jönköping