Blogginlägg -

Så optimerade Ulrika arkitekturarbetet på SBAB; gick programmet Certifierad Chefsarkitekt på distans

Certifierad Chefsarkitekt är en djupdykning i arkitekturens olika perspektiv, och hjälper dig och din arbetsplats hitta vägen framåt i den snabba utvecklingen. Ulrika Lindahl, verksamhetsarkitekt på SBAB gick utbildningen i våras och har redan i dag kunnat tillämpa sina nya kunskaper på jobbet.

Ulrika Lindahl är i grunden ekonom och jobbat inom bankbranschen i många år. Sedan några år tillbaka är hon verksamhetsarkitekt på SBAB.

– Jag har haft flera olika arbetsroller i min karriär men upptäckte efter ett tag att hjärtat inte riktigt låg i redovisning utan i verksamhetsutveckling. Jag vill förstå vad som gör att vissa företag kan erbjuda en fantastisk slutprodukt och se till att rätt förutsättningar är på plats för att rusta företag och personal, berättar Ulrika Lindahl.

Som verksamhetsarkitekt ansvarar Ulrika Lindahl för att ta fram och kommunicera övergripande modeller för SBAB:s verksamhet. Det är hennes uppgift att se till att verksamheten är i ständig utveckling och når sin fulla kapacitet, genom att alla tillsammans tar smarta beslut baserade på helhetsbilden. Trots att hon i dag inte arbetar som chefsarkitekt var det programmet Certifierad chefsarkitekt som lockade henne allra mest i hennes strävan att utvecklas ytterligare.

– Jag gillade bredden av utbildningen. Den tar alla perspektiv av rollen i beaktning, från det tekniska till det kommunikativa.

Redan i dag har Ulrika Lindahl kunnat tillämpa de nya kunskaperna i arbetet. Den har hjälpt henne att ytterligare organisera arkitekturarbetet och gett henne ett bredare perspektiv för att skapa en arkitektur hållbar i framtiden. Hon har också tagit till sig många av de retoriska tipsen.

– Under utbildningen tar man fram en handlingsplan, den har jag i dag börjat realisera. Programmet har också hjälpt mig att förstå och kommunicera hur vi på SBAB ska kunna kombinera agil systemutveckling med ett långsiktigt koncernövergripande arkitekturarbete. De två har inte varit helt lätta att kombinera men det finns en symbios att utnyttja där. Det kommer göra oss snabbare utan att behöva tumma på kvalitén.

Ställde om, inte in

Dataföreningen Kompetens vill alltid ligga i framkant, något om kom till nytta när pandemin plötsligt slog till. Trots covid-19 kunde leveransen av utbildningarna fortsätta tack vare de nyinstallerade hybrida klassrummen.

– Jag var imponerad över hur snabbt de lyckades ställa om till de nya förutsättningarna, säger Ulrika Lindahl.

Helena Carlsson, vd för Dataföreningen Kompetens och ansvarig för programmet Certifierad Chefsarkitekt berättar om den snabba förflyttningen till hybrida klassrum.

– Det är något vi planerat att göra länge. Vi har deltagare från hela landet och ibland är det inte möjligt att vara på plats. Då är det hybrida klassrummet den ultimata lösningen, säger Helena Carlsson.

Redan 2019 togs det fram strategier för att möjliggöra effektiv digital närvaro. Tanken var att ha det första hybrida klassrummet på plats i maj 2020 men i och med covid-19 fick processen påskyndas. I dag finns fyra stycken hybrida klassrum och i slutet av året kommer förhoppningsvis alla klassrum kommer vara utrustade med kameror, mikrofoner och högtalare för att möjliggöra deltagande både i klassrum och digitalt.

– Trots covid-19 måste utbildningarna kunna fortgå. Det är viktigt att deltagarna har en fortsatt utveckling. Både för deras och deras arbetsplats skull.

De som deltar digitalt syns på en skärm när de talar och hörs genom högtalare som hänger i taket. De kan även se de som är på plats i fysiska klassrummet tack vare en kamera som zoomar in på den aktiva talaren. Alla deltagare kan därför på ett enkelt sätt interagera med varandra.

– Nätverkandet är en jätteviktig del av utbildningen. Att lärare och elever kan diskutera med varandra och utbyta kunskaper. Under föreläsningen fördelas man i olika diskussionsgrupper och även under fikarasterna har man kameror på för att kunna småprata och lära känna de andra deltagarna, berättar Helena.

– Jag känner inte att jag gick miste om något även fast vi fick ställa om till digitalt, berättar Ulrika Lindahl. Jag har ett stort nätverk nu.

Om utbildningen Certifierad Chefsarkitekt

Som deltagare på Certifierad chefsarkitekt får du en helhetsbild inom arkitekturens och verksamhetens båda kretslopp och hur de samverkar mot gemensamma mål. Du utvecklas i att leda arkitekturarbetet med verksamhetens strategier och mål i fokus – förmågor som är helt avgörande för att skapa ny konkurrenskraft genom arkitekturförmågan.

LÄS MER OM UTBILDNINGEN