Blogginlägg -

”Vi måste våga möta framtidens dataintelligens och styra den dit vi vill, inte vara rädda för den"

Teodor Axén som är IT Manager på Stora Enso Bioenergi står inför stora förändringar i verksamheten. Som Certifierad CIO berättar Teodor för Dataföreningen Kompetens om utmaningar och omvärldsfaktorer samt hur företaget planerar att möta framtidens behov inom skogsindustrin.

– Utmaningar vi står inför är att byta hela vår IT-miljö från en databasmiljö byggd på gammal system och databasmiljö till en ny adaptiv miljö för att möta framtidens behov att kunna ”On demand” utnyttja AI, AR, VLDB samt klara Industri 4.0 som kommer ställa helt andra krav på data och även prestanda och ledtider. Vi går mot en framtid där användare eller system förväntar sig att få presenterade resultat på hundradelen utifrån vad behovet är. Man kommer även i framtida perspektiv inte nöja sig med ett svar ”ett till ett” utan kommer förvänta sig mycket mer av systemen att ”datorn tänker mer själv” och ska förstå själv utifrån input från användare, säger Teodor.

Teodor lyfter fram adaptiv utveckling och snabbhet som extra viktiga i framtidens utveckling och tar upp förarlösa fordon som exempel. – Se bara på hur utvecklingen gått med förarlösa fordon. Vi måste våga möta framtidens dataintelligens och styra den dit vi vill, inte vara rädda för den. Avslutningsvis menar Teodor att de viktigaste framgångsfaktorerna handlar om att våga. – Att våga bygga för en framtid som vi egentligen inte vet med säkerhet vart den tar vägen.

Teodor Axén är Certifierad CIO av Dataföreningen kompetens. Programmets delmoment leds av landets främsta experter inom sina områden med fokus på förändringsarbete och den senaste forskningen inom innovation. Utbildningen täcker hela CIO-rollen och ger en ny kompetensplattform för framtidens CIO.