Årets största internationella event för IT-arkitekter – ITARC 2015

ITARC är den årliga svenska konferensen för IT-arkitekter. I år är den också internationell, arrangerad tillsammans med Iasa World Summit. Under två dagar, 21-22 maj, samlas 25 föreläsare från USA, Europa, Indien och Asien. Konferensen öppnas av John Zachman, enterprise-arkitekturens fader.

Bland föreläsarna återfinns också Robin Teigland, Jason Bloomberg, Paul Preiss, Martin Burns, Max Poliashenko, Naseem Quraishi-Larsson, Mark Sigda, Eva Kammerfors med flera.

Iasa World Summit brukar arrangeras årligen runt om i världen av Iasa Global, som är en internationell intresseorganisation för IT-arkitekter.

Temat för ITARC 2015 och Iasa World Summit är VALUE, det vill säga det värde som IT-arkitekter tillför verksamheter där de är aktiva. Vilka är dessa värden? Hur mäts de? Vad är en bra arkitektur ur en verksamhetslednings perspektiv?

– Det är ibland svårt för IT-arkitekter att förklara nyttan av arkitekturarbete och varför investeringar i icke-funktionella aspekter behövs. De här två dagarna ska ge dem nytt bränsle, säger Christer Berg som är programansvarig på Dataföreningen Kompetens.

Det här är åttonde året som ITARC arrangeras. Teman under tidigare år har varit molnarkitekturer, Big Data, Internet of Things, standarder, ramverk, design, robotik och wearables. Syftet med ITARC är att skapa en årlig mötesplats där IT-arkitekter kan utbyta idéer och erfarenheter. Hittills har konferensen samlat över 1.300 deltagare från enbart Sverige.

– Vi är mycket glada över den stora internationella uppslutning som årets konferensprogram har fått, säger Daniel Akenine som är ordförande för Iasa Sweden. Särskilt stolta är vi över att ha John Zachman som keynote, som är närmast en legend inom enterprise-arkitektur.

Sammantaget blir ITARC och Iasa World Summit den största internationella konferensen om IT-arkitektur under 2015. Hela programmet finns på http://itarc2015.com.

Kontaktpersoner
Christer Berg, 070-738 00 48, christer.berg@dfkompetens.se och Daniel Akenine, 073-408 31 36, daniel.akenine@microsoft.com.

Om Dataföreningen och Dataföreningen Kompetens
Dataföreningen är en oberoende intresseorganisation inom området digitalisering, för dem som är yrkesverksamma inom IT. Föreningen har cirka 15.000 medlemmar som är engagerade i hundratalet nätverk med olika inriktningar. Dataföreningen Kompetens är Dataföreningens dotterbolag för utbildning som erbjuder ett omfattande utbud av vidareutbildningar inom områden som affärsutveckling, ledning, verksamhetsutveckling och IT. Varje år genomförs cirka 150 utbildningsaktiviteter med sammanlagt över 3.500 deltagare.

Om Iasa
Iasa är en internationell organisation för IT-arkitekter, som startade 2002. Över 10.000 medlemmar finns i cirka 50 länder. De flesta är organiserade i 33 "chapters", varav 13 i USA. Idag finns Iasa i bland annat Brasilien, Holland, Indien, Indonesien, Irland, Italien, Malaysia, Norge, Singapore, Spanien, Sverige, Storbritannien, Hong Kong, Thailand och Polen. Visionen är att göra IT-arkitekt till ett etablerat yrke världen över.