Peter Hjelm, vd på DanagårdLitho

Gröna transporter var helt avgörande för tryckeriet

Att kunna skicka gröna leveranser var viktigt vid valet av transportleverantör för DanagårdLitho. Det var just det som avgjorde när valet föll på DHL Freight.
–Gröna transporter ger miljömässiga vinster och långsiktigt är det bra både för vårt företag och våra kunder, säger Peter Hjelm, vd på DanagårdLitho.

DanagårdLitho, en av landets största grafiska producent och tryckeri, genomsyras av ett miljötänk. På tur att genomlysas är företagets alla transporter. Valet föll på DHL Freight eftersom logistikföretagets hållbarhetsarbete rimmar väl med deras eget.
–Ett av skälen till att vi valde DHL Freight var att de har tillvalet SKICKA GRÖNT, säger Peter Hjelm, vd på DanagårdLitho.

SKICKA GRÖNT är DHL Freights klimatsmarta tillval där kunderna erbjuds ett fossilfritt* transportalternativ inom Sverige. När kunderna väljer SKICKA GRÖNT producerar DHL Freight motsvarande tonkilometer som sändningen ger upphov till med en dyrare klimatsmart teknik någonstans i sitt inrikesnätverk. Intäkterna går oavkortat till att ersätta åkarna för merkostnaden när de investerar i klimatsmarta fordon och bränslen. Nu dubblar dessutom DHL Freight investeringarna; för varje krona som kunderna köper SKICKA GRÖNT lägger de själva till lika mycket fram 31 december 2020.

Får veta hur mycket de minskar sin klimatpåverkan
Miljömässig hållbarhet har länge varit ett ledord på DanagårdLitho. Elen de använder är förnybar och kommer från de egna vindkraftverken. Men transporterna, som är en viktig del av bolaget, har behövt förnyas.
–Runt 2500 ton papper körs hit och härifrån årligen, så transporterna blir stora. Det blir ett väsentligt miljömål vi kommer angripa med hjälp av DHL Freight, säger han.

Samarbetet parterna emellan började i våras. Inom kort är förhoppningen att alla DanagårdLithos paket och partier kommer att skickas med SKICKA GRÖNT.
–Många av våra kunder har en miljöpolicy med krav på mer hållbara leveranser. Andra har krav på helt fossilfria transporter. Med DHL Freight får vi inte bara ett mer hållbart alternativ utan vi får också veta hur mycket vi minskar klimatpåverkan med transporterna – vilket är bra, säger Peter Hjelm.

Men han ser också andra vinster.
–Det ger miljömässiga vinster och långsiktigt är det bra både för vårt företag och våra kunder. Man ser inte allt i plånboken dag ett, men på sikt kommer både miljön och företaget må bra av detta.

Hjälper transportörer att ställa om
SKICKA GRÖNT är ett sätt för DHL Freight att hjälpa transportörer att kunna investera i bättre alternativ.
–För att kunna ställa om till ett hållbart transportsystem behöver svenska åkare kunna göra investeringar i klimateffektiva fordon och fossilfria bränslen. Men detta kan vara dyrt och riskabelt – ett klimatsmart fordon kan kosta upp till fyra gånger mer än ett vanligt och fossilfria bränslen är oftast dyrare än fossil diesel. Tillvalet SKICKA GRÖNT har vi tagit fram för att hjälpa svenska åkare att ställa om. Genom att vi ger dem en extra ersättning för merkostnaden per kilometer kan åkaren räkna hem en större investering, säger Maria Nilsson Öhman, hållbarhetschef på DHL Freight.

Vanliga frågor om SKICKA GRÖNT

Läs mer om SKICKA GRÖNT här

Här kan du läsa mer om DanagårdLitho

* Enligt Fossilfritt Sverige definition. Bränslen som används inom Skicka Grönt under 2020 är el, biogas och etanol.