Alla tjänstebilar hos DHL Sverige blir miljöbilar

Miljöarbetet naturlig del som omfattar DHLs hela verksamhet

Ledningen för samtliga DHL-bolag i Sverige har fattat ett historiskt beslut om att satsa på en tjänstebilsflotta som enbart består av miljövänliga fordon. Dagens flotta består av 439 fordon, varav 44 procent redan körs på alternativa drivmedel. Det här är början på en lång rad miljösatsningar som ryms inom DHLs globala miljöprogram, GOGREEN.

Senast 2020 ska DHL ha minskat koldioxidutsläppen med 30 procent i förhållande till 2007 års nivå. Genom att öka resursutnyttjandet i den egna verksamheten och hos underleverantörer ska exempelvis koldioxidutsläpp per skickat paket, per utförd transport och på varje arbetsplats alltså minska med en tredjedel. Alla verksamheter inom DHL, men också inom hela Deutsche Post World Net-koncernen, där DHL ingår, ska dra sitt strå till stacken för att kraftigt minska påverkan på miljön.

Som ett viktigt steg på vägen har samtliga bolag inom DHL Sverige beslutat sig för att byta ut hela tjänstebilsflottan till miljövänliga alternativ.

Fordonsleasingföretaget, Leaseplan, som idag har 600 kunder och 25 000 bilar under operationell leasing, välkomnar beslutet.

- DHL är en av de första företagskunderna som har beslutat sig för att alla tjänstebilar ska vara miljöbilar. Denna fråga har diskuterats livligt bland våra kunder, men än så länge har få fattat ett beslut i en sådan riktning. Därför välkomnar jag DHLs smått historiska beslut och hoppas att det ska inspirera fler företag, säger Arne Persson, VD på Leaseplan.

För den DHL-anställde, som ska välja tjänstebil, erbjuds alltså endast miljövänliga alternativ framöver, det vill säga tjänstebilar som körs på alternativa drivmedel såsom etanol, biogas, naturgas eller el.

Idag har DHL i Sverige totalt 439 tjänstebilar, varav 193 eller cirka 44 procent är miljövänliga. Vanliga miljöanpassade modeller inom DHLs tjänstebilsflotta är SAAB 9-3 BioPower, SAAB 9-5 BioPower samt Volvo V70 Flexifuel. DHL ska använda Vägverkets lista över miljöanpassade fordon och från och med nu ska alltså alla tjänstebilar som leasas ut till anställda vara miljöanpassade. Inom allra senast tre år ska även nuvarande icke-miljöanpassade tjänstebilar ha bytts ut till miljöriktiga alternativ.

- Våra leasingprogram löper över en treårsperiod så det är ett fullkomligt realistiskt mål. Men det kan till och med gå ännu fortare eftersom detta är en fråga vi prioriterar, säger Morten Mårvad, Fleet- och Equipment-chef för tre DHL-bolag i Sverige.

Sammanlagt investerar DHL omkring 20 000 kronor extra per miljövänlig tjänstebil. Med en total tjänstebilsflotta på 439 bilar, varav 193 miljöbilar, ger detta en investering på åtta miljoner kronor.

- DHL-medarbetare som redan använder miljövänliga tjänstebilar har mycket positiva erfarenheter. Detta trots att körningar kräver viss planering då utbudet av miljövänliga tankstationer fortfarande är relativt begränsat. Med tanke på detta känns det naturligt att vi har fattat detta viktiga beslut. Detta styrks av det faktum att redan innan beslutet hade vi precis lagt en beställning på 14 tjänstebilar, varav hela tio miljöbilar, säger Morten Mårvad.

Det är inte bara när det gäller tjänstebilar som DHL har fattat beslut om satsningar på miljö. Tidigare i år beslutade sig DHL Express för att även byta ut alla dieseldrivna kurirfordon till miljövänliga alternativ. Beslutet berör drygt 200 kurirfordon, som huvudsakligen används för hämtning och lämning av paket hos kunder i tätbebyggda områden.

Deutsche Posts World Net program för att minska klimatpåverkan, GOGREEN, är huvudsakligen inriktat på följande områden:
1. Optimering av fordonsflotta
Utbyte av fordon som går på fossila bränslen till fordon som drivs på miljövänliga alternativ.
2. Energieffektivitet
Öka energiutnyttjandet i sorteringsanläggningar och lagerbyggnader. I nya byggnader används modern teknik för att öka energieffektiviteten.
3. Innovativ teknik
Aktiviteter som syftar till att på ett innovativt sätt utveckla produkter och transportsystem är samlade i ett innovationscenter, där fokus ligger på logistiktrender för framtiden.
4. Ändra beteende
Utbildningsprogram för att öka medvetenheten om miljöfrågor bland medarbetare.
5. Delat ansvar
Initiativ och styrmedel för att få underleverantörer att minska sina koldioxidutsläpp.

Information om koncernens GOGREEN-program och hållbarhetsredovisning finns på www.dpwn.com och www.dhl.se.

Cornilla von Plomgren
Head of Communications, Sweden