Deutsche Post DHL får höga värden i flera internationella hållbarhetsrankningar

Bonn den 6 oktober, 2011: Deutsche Post DHL, världsledande inom transport och logistik, har återigen rankats av prestigefulla Dow Jones Sustainability World Index, Dow Jones Sustainability Europa Index, FTSE4 Good index och Carbon Disclosure Leadership Index 2011. Särskilt gott betyg får Deutsche Post DHL för sin miljösatsning och tilldelas 99 av 100 poäng.

Den globala indexen, Dow Jones Sustainability World Index, har under 2011 rankat över 1 400 företag baserat på hårda kriterier rörande hållbarhetsarbete och resultat. I år ökade Deutsche Post DHL sina värden inom samtliga kriterier och fick totalt 2 poäng mer än 2010 (från 85 till 87). Det var koncernens miljökriteriearbete som fick särskilt höga siffror. Med enastående 99 poäng hamnade Deutsche Post DHL därmed långt över genomsnittet i branschen. Deutsche Post DHL fortsätter vara med i FTSE4 Good index som utvärderar företag utifrån kriterier som hållbara miljöstandarder, insatser för att bekämpa klimatförändringar och arbetsvillkor. Deutsche Post har varit börsnoterade i FTSE4 Good index sedan 2004.

– Vår fortsatt höga rankning i flera internationella index visar att vårt GoGreen program är en riktig framgång. Jag är stolt över att vi har förbättrat våra resultat sedan förra året och att vi är i framkant bland de rankade bolagen, säger Frank Appel, vd på Deutsche Post DHL. Nästa års mål är att fortsätta reducera vår miljöpåverkan och behålla vår topplacering.

Deutsche Post DHL fick även höga betyg i årets Global 500 Rapport som ges ut av Carbon Disclosure Project (CDP). Med 99 av 100 poäng fick koncernens rapportering av koldioxidutsläpp högst poäng av alla företag i Carbon Disclosure Leadership Index (CDLI). CDP är en ideell organisation, som på uppdrag av 551 investerare runt om i världen och med ett sammanlagd förvaltat kapital på cirka US $ 71 miljarder, utvärderar klimatskydd och strategier hos världens största företag.

Som en del av koncernens strategi till 2015, har Deutsche Post DHL definierat hållbar ledning som en central punkt i sin tillväxtstrategi. Företagets approach till hållbarhet innefattar utöver ansvarsfullt handlande mot medarbetare och investerare, även socialt ansvarstagande och miljöskyddsprogram, vilka är en del av företagets initiativ ”Living Responsibility”.

– Slut

Dow Jones Sustainability Index www.sustainability-indexes.com
Carbon Disclosure Project www.cdproject.net
FTSE4 Good Global Index www.ftse.com

För mer information:
Deutsche Post DHL
Corporate Communications - Media Relations
Christina Müschen
Tel.: +49 (0)228 182-99 44
E-mail: pressestelle@deutschepost.de

Online: www.dp-dhl.de/presse
Follow us at: twitter.com/DeutschePostDHL
Discover the megatrends of the future at www.dp-dhl.de/delphi-magazin

DHL är marknadsledande inom logistikbranschen och är ”logistikbolaget för hela världen”. DHL erbjuder expertis inom internationell express-, flyg- och sjöfrakt, väg och tågtransport, kontraktslogistik samt internationella brevtjänster. Med ett globalt nätverk som består av mer än 220 länder och territorier och med 275 000 medarbetare över hela världen erbjuds kunder högsta kvalitet kombinerat med god lokal kännedom. Allt för att på bästa sätt kunna tillgodose kundens behov av tjänster som täcker hela logistikkedjan. DHL tar sitt sociala ansvar genom att löpande arbeta med åtgärder för att minska klimatpåverkan, bidrar med katastrofhantering samt utbildning.

DHL ingår i Deutsche Post DHL. 2010 hade koncernen en omsättning på över 51 miljarder euro.