DHL arrangerar nyskapande designtävling för sex lovande modeskapare - Unga designers kämpar om viktigt startkapital

– Transport- och logistikföretaget DHL anordnar en designtävling för några av de mest lovande kläddesigners i Sverige. Kravet på deltagarna är att kreationerna ska gå i DHL:s färger – gult och rött. Tävlingen sker i samband med modemässan Rookies&Players som arrangeras för första gången i samarbete med Nordens nya modemässa Style At Sthlm, 15 – 18 februari under Stockholm Fashion Week. De sex tävlande klädskaparna är: Maxjenny Forslund från Les Couleurs Nationales, Helle Robertson Forslund från Robert&Blad, Sasha Norén från Pimpinette, Alicia Rissler från Ladies and Gentlemen, Susanne Beskow från van deurs och Bea Szenfeld. – Deltagarna i tävlingen är några av Sveriges mest lovande modedesigners för närvarande. Vinstsumman på 50 000 kronor har stor betydelse för en designer i etableringsfasen inom modebranschen. DHL:s tävling ger också svenska klädskapare en chans att visa sin kreativa höjd eftersom enda begränsningen är färgvalet – sedan är det bara deras fantasi som sätter gränserna, säger Sara Lönnroth, projektledare för Rookies&Players. Tävlingen är ett samarbete mellan DHL och Rookies&Players, Svenska Moderådets projekt som går ut på att stödja mindre modeföretag i deras etablering på marknaden. Vinnaren röstas fram av besökarna på Rookies&Players och Style at Sthlm, som får välja bland sex stycken kreationer i DHL:s monter på Rookies&Players. Det vinnande bidraget meddelas på Rookies&Players, Stockholmsmässan, kl. 11:00 söndagen den 18 februari. Genom att redan i ett tidigt stadium upptäcka lovande designers kan DHL hjälpa företag i modebranschen att höja sin kompetens inom logistikområdet inför både nationella och internationella lanseringar. DHL:s expertis omfattar inte bara renodlade designföretag, utan även företag inom textil och konfektion. - Modebranschen är viktig för oss och det känns därför extra roligt att få stötta en ny designer finansiellt genom den tävling vi anordnar på Rookies&Players, säger Cecilia Sidmalm, Communication Manager på DHL Global Forwarding. Deutsche Post World Net är världens ledande logistikkoncern: De integrerade företagen Deutsche Post, Postbank och DHL erbjuder skräddarsydda, kundanpassade tjänster för hantering och transport av gods, information och betalningar. Allt genom ett globalt nätverk som baseras på lokal styrka och kännedom. Deutsche Post World Net är också den ledande leverantören av tjänster inom direktmarknadsföring, och med en unik portfölj av resurseffektiva outsourcing- och systemlösningar för brevhantering. 2005 hade koncernen en omsättning på 56 miljarder euro. Omkring 500 000 medarbetare i mer än 220 länder och territorier gör koncernen till en av de största arbetsgivarna i hela världen. För mer information kontakta: Cecilia Sidmalm, Communication Manager DHL Global Forwarding (Sweden) AB Tel: +46 (0)8 519 338 41 Mobil: +46 (0)706 720 558 Fax: +46 (0)8 519 341 56 E-mail: cecilia.sidmalm@dhl.com www.dhl.com För mer information om Rookies&Players kontakta: Sara Lönnroth, Projektledare Svenska Moderådet AB Tel: +46 (0)8 411 17 43 Mobil: +46 (0)706 30 90 31 E-mail. rookies@moderadet.se www.rookies.nu Bilder: Modebilder från Maxjenny Forslund (Les Couleurs Nationales), Alicia Rissler (Ladies and Gentlemen), Susanne Beskow (van Deurs) och Sasha Norén (Pimpinette) finns tillgängliga på www.rookies.nu/presspics.asp. Foto: Kristian Löveborg. Modebilder från Bea Szenfeld finns på: www.szenfeld.com/index.php?page=open Foto: Ulrik Lövgren Modebilder från Helle Robertsson Forslund (Robert & Blad) finns på: www.robertoblad.com Foto: Helene Thoresdotter Modebilder från DHL kan även fås från cecilia.sidmalm@dhl.com BAKGRUND – DELTAGARE - DHL DESIGNTÄVLING Alicia Rissler: Ladies & Gentlemen Alicia Rissler är utbildad på Escuela Superior de Diseño i Barcelona, Spanien. Hon tog sin examen 2003 i modedesign och fick ett särskilt hedersomnämnande för kollektionen Outsiders. Alicia startade relativt nyligen Ladies & Gentlemen by Alicia Rissler. Plaggen är inspirerade av klassisk skräddarkonst och modern storstadskultur. Målet är att finna balans mellan det urbana och det klassiska i nya utmanande former. Ladies & Gentlemen by Alicia Rissler har haft betydande framgångar i ursprungslandet Spanien och nu har Alicia Rissler flyttat hem märket till Sverige. Hemsida: www.ladiesandgentlemen.se Susanne Beskow: van Deurs Susanne Beskow är utbildad damskräddare och har en examen från Beckmans modelinje. Susanne är också vice ordförande i Sveriges Designers samt har undervisat på Konstfack Textil. Idag kombinerar Susanne Beskow det egna märket van deurs med frilansuppdrag för textil inredning, koncept och kläder tillsammans med textilinköparen Anna Kilian. Van deurs står för kärlek till materialet, tyget, plisseringen och den råa stadkanten. Van deurs är ett koncept där materialet får råda. Plisserade accessoarer att bära, värma sig och inreda med. Hemsida: www.vandeurs.se Sacha Norèn: Pimpinette Sacha är utbildad på Tillskärarakademien och driver sedan drygt två år tillbaka Pimpinette. Sacha har en förkärlek for 60- och 70-talet, vilket tydligt avspeglas i Pimpinettes kollektioner. Humor, femininitet och flärd är viktiga nyckelord för Sacha Norèn. Hemsida: www.pimpinette.se Helle Robertsson Forslund: Robert & Blad Design från Robert&Blad kännetecknas av exakthet, skärpa och rock’n roll. Verkar stilen någon gång prydlig eller söt, så är det bedrägligt. Robert&Blad designas av Helle Robertson Forslund som med sin utbildning vid Københavns Tillskærerakademi och gesällbrev i herrskrädderi borgar för vass tillskärning, stor materialkänsla och fina detaljarbeten. Hemsida: www.robertoblad.com Bea Szenfeld Bea Szenfeld har varit aktiv som designer sedan 2002. Via studier på Tillskärarakademien i Göteborg och Beckmans samt praktik hos både Björn Borg och Stella McCartney har Bea skaffat sig gedigna kunskaper om modedesign. Bland några av Beas kollektioner för män och kvinnor kan nämnas, “Insert Coin”, ”Bea Szenfeld” and ”Bea Szenfeld Vintage”. Lekfullhet är en viktig ingrediens i Beas design. Plaggen är aldrig tråkiga eftersom hon fortsätter att utmana och roa sig själv genom hennes arbete. Hemsida: www.szenfeld.com Maxjenny Forslund: Les Couleurs Nationales Maxjenny Forslund är en textil och modedesigner som bor och arbetar i både Sverige och Danmark. Hon formger mattor under namnet Maxjenny Superstudio och har sitt eget klädmärke ”Les Couleurs Nationales” samt ett skomärke, ”Fashion delights”. Maxjenny förmår att blanda moderna egensinniga former med en teknik som inte alltid förknippas med möbelbranschen eller modeindustrin. Hemsida: www.robertoblad.com