DHL Express i Norden noterar ökning av vägtransporter

Nu flyttar näringslivet tillbaka verksamheter från Asien

Stockholm, 30 oktober 2008. DHL Express ser en snabbt växande efterfrågan kring tidsbestämda landbaserade vägtransporter mellan de nordiska länderna, men också mellan Norden och Europa. Tidigare låg den genomsnittliga årliga ökningen på tio procent och i år har efterfrågan stigit ytterligare, trots konjunkturnedgången.

- Bränslepriserna kommer att stanna på en nivå långt över vad vi har sett tidigare samtidigt som medvetenheten om att vi måste minska miljöpåverkan längs med hela logistikkedjan ökar inom industrin. I ett sådant sammanhang ser vi att landbaserade transporter inom Europa och Norden väcker stort intresse bland såväl befintliga som potentiella kunder, säger Martin Södergård, VD för DHL Express Nordic.

DHL Express produkt för landbaserade expresstransporter kallas Europlus. Idag omfattar Europlusnätet ett 30-tal länder, 25000 fordon och 834 terminaler. Totalt skickas över
18 miljoner Europlussändningar per år inom DHL Express europeiska nät. Kurvan pekar rakt uppåt.

- Många företag väljer att flytta produktionsanläggningar och distributionscenter närmare marknaden, från exempelvis Asien till Europa. Dels för att man vill minska sina bränslekostnader, dels för att det inte längre är lika kostnadseffektivt att producera varor för den europeiska marknaden i Asien. Dessutom vill man komma närmare sina kunder i Europa. Denna utveckling är en starkt bidragande orsak till att vi ser växande volymer kring just landbaserade transporter inom Europa och mellan de nordiska länderna, säger Martin Södergård.

Strategiska investeringar i nätverket är ytterligare en viktig anledning till den snabbt växande efterfrågan för just Europlus-tjänsten. DHL har genomfört en målmedveten satsning på att erbjuda dörr-dörr leverans inom maximalt 48 timmar, det vill säga från det att godset går från en avsändare i ett nordiskt land tills dess att det når avsedd slutdestination i ett annat nordiskt land. För att lyckas har DHL förstärkt sitt befintliga nordiska transportnät och idag kan DHL, som minimum, erbjuda tvådygnsleverans för 95 procent av samtliga Europlus-sändningar inom och mellan de nordiska länderna. Och detta är alltså ett minimum.

- Våra kunder ser Norden som en marknad där man vill kunna erbjuda en enhetlig, säker, snabb och effektiv leverans över hela Norden utifrån ett enda distributionscenter, säger Martin Södergård.

Intresset för landbaserade transporter gäller dock inte bara Norden, utan hela Europa. Även i detta avseende har DHL arbetat målmedvetet med att förstärka sitt vägbaserade nät. Framförallt genomförs uppgraderingar i Central- och Östeuropa. DHL Express flyttade tidigare i år sin Europeiska superhub till Leipzig i östra Tyskland. Därifrån startar DHL nu också upp spårlösningar, med egna heltåg för expressflöden.Därutöver utvidgas vägexpressnätet inom Asien och Mellanöstern för att skapa än mer effektiva transportvägar och därmed sänkta kostnader för kunderna.

Förutom att DHL, inom Europlus, erbjuder sändningar upp till 2500 kilo tillhandahålls avancerad godssökning genom hela logistikkedjan. Denna möjlighet förstärks ytterligare under år 2009 för att ge kunderna än mer detaljerad information om var i processen godset befinner sig. En rad tilläggstjänster erbjuds också inom ramen för Europlus, vilket rör alltifrån koldioxidneutrala transporter och hantering av farligt gods till mottagarbetald frakt.

För ytterligare information kontakta:
Cornilla von Plomgren
Informationschef, DHL Express (Sweden) AB
Email: cornilla.vonplomgren@dhl.com

Om DHL:
DHL är världsledande inom internationell expressfrakt och logistik, och har som specialitet att ta fram innovativa och skräddarsydda kundlösningar. DHL erbjuder expertis inom express, flyg- och sjöfrakt, landtransporter, kontraktslogistik och internationella brevtjänster, i kombination med ett världsomspännande och heltäckande nätverk tillsammans med en god kännedom av lokala marknader. DHLs internationella nätverk binder samman fler än 220 länder och territorier över hela världen.

300 000 medarbetare arbetar för att ge snabb och pålitlig service som överträffar kundernas förväntningar. DHL är ett varumärke som tillhör Deutsche Post World. 2007 hade koncernen en omsättning på 63 miljarder euro.