DHL först i Sverige med koldioxidfria paket som standard - Miljödriven affärsutveckling en realitet

Stockholm, 20 november. I veckan inledde DHL sin offensiv för att etablera sig på konsumentmarknaden. Alla paketförsändelser som skickas via SERVICEPOINT, dvs bolagets in- och utlämningsställen för paket, blir koldioxidkompenserade. Från och med denna vecka erbjuder DHL alla svenskar nationell paketservice på över 1 000 in- och utlämningsställen spridda över hela landet. Nu är det även klart att alla transporter som sker inom ramen för det nya konceptet ska ske med minimal miljöpåverkan. Konkret innebär beslutet att DHL kompenserar alla koldioxidutsläpp som pakettransporter inom SERVICEPOINT medför. Kompensationen kontrolleras av SGS, ett oberoende företag godkänt av Världsbanken för att verifiera projekt som har initierats för att minska växthusgaserna. - Vi blir först i Sverige med att erbjuda koldioxidkompenserade paket som standard. Det här beslutet innebär att konsumenten inte behöver betala någon extra avgift eller göra något tilläggsval för att få en pakettransport där vi kompenserar för sändningens koldioxidpåverkan, säger Lars Sundman, VD på DHL Express Sverige. DHLs rikstäckande nät för SERVICEPOINT omfattar en mängd lokala näringsidkare som till exempel livsmedelsaffärer, bensinstationer, videouthyrningsbutiker, men också DHLs egna terminaler och en del DHL-anslutna åkerier. På många orter i Sverige finns in- och utlämningsställen i butiker som är lättillgängliga och dessutom har generösa öppettider. - Inom DHL tar vi miljöhotet på allvar. Vi är ett miljöcertifierat företag och det innebär att vi kontinuerligt arbetar både strategiskt och praktiskt med de här frågorna för att minimera vår miljöpåverkan. Genom att koldioxidkompensera alla paketsändningar som sker via SERVICEPOINT lägger vi en ny dimension till miljöarbetet, säger Lars Sundman. Rent praktiskt går det till så här att skicka ett paket inom SERVICEPOINT: • Bokning av transport sker via www.dhl.se / SERVICEPOINT. Vid bokning får avsändare av paket ett sändningsnummer. Det används när transporten betalas och lämnas in på en SERVICEPOINT • Kund kan välja på sex olika paketstorlekar. Alla förpackningar går att återanvända och återvinna • Kund kan hela tiden följa godsets väg genom så kallad Track & Trace som finns på www.dhl.se • DHL erbjuder e-mail- eller sms-avisering till mottagare av paket • Betalning för transport sker på den SERVICEPOINT där paket lämnas in. Mer information om SERVICEPOINT finns på www.dhl.se För ytterligare information kontakta: Cornilla von Plomgren Informationschef, DHL Express (Sweden) AB Tel: 08 543 45 206 Mobil: 070 632 32 80 Email: cornilla.vonplomgren@dhl.com Om DHL DHL är världsledande inom internationell expressfrakt och logistik, och har som specialitet att ta fram innovativa och skräddarsydda kundlösningar. DHL erbjuder expertis inom express, flyg- och sjöfrakt, landtransporter, kontraktslogistik och internationella brevtjänster, i kombination med ett världsomspännande och heltäckande nätverk tillsammans med en god kännedom av lokala marknader. DHLs internationella nätverk binder samman fler än 220 länder och territorier över hela världen. 285 000 medarbetare arbetar för att ge snabb och pålitlig service som överträffar kundernas förväntningar. DHL är ett varumärke som tillhör Deutsche Post World. 2006 hade koncernen en omsättning på 60 miljarder euro.