DHL inviger Nordkalottens största godsterminal i Luleå

Toppmodern terminal stärker Norrbottens konkurrenskraft Torsdagen den 31 augusti 2006 inviger DHL i Luleå en ny godsterminal, som blir Nordkalottens största och modernaste. DHL står nu väl rustade att på ett effektivt sätt hantera framtidens ökade godsvolymer, i Norrbotten och hela Nordkalotten. DHL-terminalen, som har kostat 70 miljoner kronor att bygga, invigs med en stor fest den 31 augusti, då bland andra Luleås kommunalråd Karl Petersen närvarar för att klippa bandet under öppningsceremonin. – Vår nya terminal i Luleå utgör en perfekt knutpunkt för hela Nordkalotten, det vill säga Norrbotten, norra Norge och norra Finland. Och med tanke på terminalens strategiska placering är vi också väl positionerade för att klara en snabbt ökande efterfrågan på godstransporter framöver, säger Jan Bergström, operativt ansvarig för DHL Express verksamhet i Luleå. För DHL är Norrbotten och hela Nordkalotten en viktig region eftersom en kraftig expansion inom gruvindustrin och hela det norrbottniska näringslivet samt en ökad turism till bland annat Pite Havsbad, leder till ökade godsvolymer. Under de närmaste decennierna kommer många miljarder kronor investeras i regionen. Bland annat öppnar IKEA, i slutet av 2006, världens nordligaste och Sveriges 16:e IKEA-varuhus i Haparanda, vilket skapar ett helt nytt handelscentrum i Norrbotten. Andra betydande mångmiljardinvesteringar planeras av gruv- och mineraljättarna LKAB och Boliden. Samtidigt projekteras gasfältet Snövit i Nordnorge. Allt sammantaget skapar en kraftigt ökad efterfrågan på transporter i hela Nordkalotten. – Norrbotten tillhör just nu en av de hetaste regionerna i Sverige. Med Norrbotten och övriga delar av Nordkalotten, inklusive Kolahalvön och Murmansk, rör det sig om en marknad med över sex miljoner invånare. Snabba och säkra godsflöden till och från länet blir därför avgörande om den norrbottniska industrin ska kunna bli än mer konkurrenskraftig, ur ett internationellt perspektiv, säger Jan Bergström. DHL har i nära samarbete med tjänstemännen vid Luleå kommun lyckats hitta en platslösning som inneburit att den tunga trafiken har lämnat centrala Luleå. Terminalen är belägen i Gammelstad, 10 kilometer utanför centrum, vid korsningen mellan E4 och Väg 97, som går mellan Luleå - Boden och Jokkmokk. En ytterligare fördel med läget är att terminalen ligger i nära anslutning till järnvägstransportföretaget Cargonets kombiterminal, varifrån DHL hanterar mellan 50 till 60 trailers med ankommande och avgående gods, varje vecka. DHL-terminalen i Gammelstad klarar i dagsläget av 200 000 paketsändningar per år, 34 000 ton styckegods och 12 000 ton partigods. Samtidigt ger terminalens storlek med 4 900 kvadratmeter uppvärmd yta, 2 000 kvadratmeter kallager och 350 kvadratmeter kontorsyta belägen på en 40 000 kvadratmeter asfalterad yta stora expansionsmöjligheter. Deutsche Post World Net är världens ledande logistikkoncern: De integrerade företagen Deutsche Post, Postbank och DHL erbjuder skräddarsydda, kundanpassade tjänster för hantering och transport av gods, information och betalningar. Allt genom ett globalt nätverk som baseras på lokal styrka och kännedom. Deutsche Post World Net är också den ledande leverantören av tjänster inom direktmarknadsföring, och med en unik portfölj av resurseffektiva outsourcing- och systemlösningar för brevhantering. 2005 hade koncernen en omsättning på 56 miljarder euro. Omkring 500 000 medarbetare i mer än 220 länder och territorier gör koncernen till en av de största arbetsgivarna i hela världen. För mer information kontakta: Cornilla von Plomgren Informationschef, DHL Express (Sweden) AB Tel: 08 543 45 206 Mobil: 070 632 32 80 Email: cornilla.vonplomgren@dhl.com Jan Bergström Local Operations Manager Luleå och Skellefteå för DHL Express (Sweden) AB Tel: 0920 27 68 16 Mobil: 0705 53 93 75 Email: jan.bergstrom@dhl.com Ny adress för DHL Express i Luleå är: Nya Terminalgatan 4 954 32 Gammelstad