DHL och Mercedes-Benz i enad front kring koldioxidneutral transportbil

DHL och Mercedes-Benz i enad front kring koldioxidneutral transportbil

Bildtext: Jordahn och Himmelmann

DHL får Sveriges första leverans av biogasdrivna Sprinter NGT

Stockholm, 23 oktober 2008. DHL har köpt 55 biogasdrivna transportbilar Sprinter NGT av Mercedes-Benz. De första fordonen levererades igår till DHLs huvudkontor i Stockholm, Bergshamra. Arbetet med att begränsa klimatpåverkan har hög prioritet inom DHL, där målet är att minska koldioxidutsläppen med 30 procent senast år 2020. Detta är ett led i DHLs tidigare kommunicerade beslut att merparten av företagets 250 egenägda dieseldrivna kurirfordon ska bytas till miljövänliga alternativ.

I våras sjösatte DHL och dess ägare Deutsche Post ett av näringslivets mest ambitiösa miljöprogram någonsin. GoGreen programmet går ut på att samtliga enheter inom koncernen, verksam i 220 länder och territorier, ska bidra till att sänka koncernens koldioxidutsläpp med drygt 30 procent per transport fram till år 2020 jämfört med dagens nivå.

För att lyckas med det spelar en målmedveten övergång till fordon som drivs på alternativa drivmedel en avgörande roll. Mercedes-Benz bivalenta transportbil, Sprinter NGT utgör en av många viktiga pusselbitar för att nå målet. Den bivalenta driften gör det möjligt att köra transportbilen både på biogas och vanlig bensin. På grund av svårigheter att få tag på biogas överallt har många transportörer tidigare tvingats avstå från biogasdrift för att vara säkra på att klara sin räckvidd. Tack vare transportbilen med bivalent drift är detta problem borta. Miljövinsterna är stora; för varje liter diesel som förbränns tillförs atmosfären ett nettotillskott av tre kg CO2. Vid motsvarande sträcka körd på biogas tillförs atmosfären över huvud taget inget nettotillskott av CO2. Detta innebär för DHL Express Sverige att Sprinter NGT kommer att reducera utsläppen av CO2 med tre till fyra ton per år och bil, jämfört med de fordon som mönstras ut till förmån för biogasdrift.

- DHL prioriterar miljöarbetet, där målet är att nå en sänkning av koldioxidutsläppen med 30 procent fram till 2020. Bolaget har tydliga angivna mål för att minska utsläppen för varje skickat paket, för varje ton transporterat gods och för varje nyttjad kvadratmeter i anläggningar av olika slag. Initialt ska utsläppen minska med tio procent fram till och med 2012 och därefter med 30 procent till 2020 och då jämfört med 2007 års nivåer. Vi samarbetar och stöder partners och kunder för att tillsammans minska miljöpåverkan. En viktig del är naturligtvis också att vi kan investera i en fordonsflotta som gör det möjligt att nå våra övergripande miljömål, säger Lars Jordahn, VD DHL Express Sverige.

Sprinter NGT är särskilt lämpad för stadsmiljö, där de höga partikelhalterna i luften utgör ett tilltagande problem. Gasdriften minskar drastiskt utsläppen av hälsofarliga partiklar, som exempelvis svaveldioxid och sot, i jämförelse med en konventionell dieselmotor. Dessutom har Sprinter NGT tystare gång än motsvarande dieselmotor, något som blir allt viktigare i de tätbefolkade miljöer där buller utgör ett växande miljö- och hälsoproblem.

- Vi är glada att vi genom att erbjuda ny teknik kan underlätta för globala transportörer med ett stort miljöansvar som DHL, att uppfylla sina egna miljömål, säger Jörg Himmelmann, VD Mercedes Benz Sverige. Att en global aktör som DHL vänder sig till oss på Mercedes-Benz är ett bra bevis på att vi ligger i framkant när det gäller miljöteknik och miljövänliga transport- och logistiklösningar.
Mercedes-Benz ska leverera 55 Sprinter NGT biogasbilar till DHL Express i Sverige under 2008 och till och med februari 2009. Fram till och med 2010 ska DHL Express Sverige ha uppemot 220 miljöfordon i drift.

DHLs övergripande miljöprogram omfattar även andra åtgärder. DHL investerar i utbildning och i ny teknik som underlättar miljömässig körning, vilket kan minska bränsleförbrukning med upp till tio procent. Genom att använda DHLs resurser smart och investerera i nätverket minskas det totala antalet körda kilometer. DHL ruttplanerar med specialprogram som Tourdesign och förfogar över mätverktyg och rapporter för att hjälpa kunderna att fatta bra miljöbeslut.

För ytterligare information kontakta:
Cornilla von Plomgren
Informationschef, DHL Express Sverige AB
Email: cornilla.vonplomgren@dhl.com

Anders Börgdal, PR/Brand Manager
Mercedes-Benz Sverige AB
Email: anders.borgdal@daimler.com

Om DHL:
DHL är världsledande inom internationell expressfrakt och logistik, och har som specialitet att ta fram innovativa och skräddarsydda kundlösningar. DHL erbjuder expertis inom express, flyg- och sjöfrakt, landtransporter, kontraktslogistik och internationella brevtjänster, i kombination med ett världsomspännande och heltäckande nätverk tillsammans med en god kännedom av lokala marknader. DHLs internationella nätverk binder samman fler än 220 länder och territorier över hela världen.
300 000 medarbetare arbetar för att ge snabb och pålitlig service som överträffar kundernas förväntningar. DHL är ett varumärke som tillhör Deutsche Post World. 2007 hade koncernen en omsättning på 63 miljarder euro.

Om Mercedes-Benz Sverige AB kommersiella fordon:
Mercedes-Benz Sverige AB ingår i Daimler-koncernen - en av världens största fordonstillverkare med närvaro på fem kontinenter. Mercedes-Benz Sverige AB:s kommersiella avdelning utvecklar, tillverkar och marknadsför lastbilar och transportbilar. I Sverige och Danmark är Daimler ett av de största företagen på fordonsmarknaden med huvudkontor i Malmö och Köpenhamn.