DHL sponsrar svenska designstjärnskottet Ylva Liljefors

- Ylva Liljefors designar utställningsuniform åt transportjätten Stockholm, 25 augusti 2006 – DHL och den svenska designern Ylva Liljefors har ingått ett samarbetsavtal som innebär att affärsområdet DHL Global Forwarding är med och finansierar materialinköp till ett värde av 50 000 kr, åt Ylva Liljefors, för modeveckorna i Köpenhamn och Stockholm. Ylva Liljefors har å sin sida åtagit sig att designa en ny uniform åt DHL. Ylva Liljefors är designern som slog igenom på allvar 2002, då hon vann Guldknappen – Sveriges största designpris. Sedan dess har hon hunnit med att designa flertalet kollektioner kläder, väskor och andra accessoarer. Nu visar Ylva Liljefors upp sin vår och sommarkollektion 2007. Premiären skedde på modemässan CPH Vision, 10 – 13 augusti och nu har turen kommit till modeveckorna i Stockholm, 15 – 27 augusti. – Vi är glada och stolta över att kunna hjälpa Ylva Liljefors som är en av Sveriges många nya framgångsrika designers. Att vi stöttar Ylva Liljefors finansiellt under modeveckorna visar också hur viktig vi tycker modebranschen är för oss. Till exempel har vi särskilda transport- och lagerlösningar för modeindustrin, säger Per Tegelström, marknads- och kommunikationschef på DHL Global Forwarding. Konkurrensen är hård inom modebranschen vilket gör att designdrivna företag med unga klädskapare behöver stöd för att ha chansen att överleva i rampljuset. Ylva Liljefors tycker därför det känns naturligt att samarbeta med ett transportföretag som DHL, eftersom modeindustrin är beroende av pålitliga och säkra transporter. – Som klädskapare och designer är det oerhört viktigt att delta i modemässor för att kunna nå ut med sina kollektioner på marknaden. Tack vare avtalet med DHL Global Forwarding har jag kunnat vara med både i Köpenhamn och nu här i Stockholm under modeveckorna, säger Ylva Liljefors. Sedan många år erbjuder DHL en mängd logistiklösningar till både växande modeföretag och väletablerade modekedjor. Bolaget har avtal med många välkända företag inom den svenska och globala modeindustrin. För DHL är det viktigt att marknadsföra sig mot en snabbväxande industri som mode. Under 2005 omsatte svensk modeexport 7,8 miljarder kronor, vilket var en ökning med drygt 32 procent jämfört med 2004. Allt tyder på att svensk modeexport omsätter än mer framöver. (Källa: Tekoindustrierna) Deutsche Post World Net är världens ledande logistikkoncern: De integrerade företagen Deutsche Post, Postbank och DHL erbjuder skräddarsydda, kundanpassade tjänster för hantering och transport av gods, information och betalningar. Allt genom ett globalt nätverk som baseras på lokal styrka och kännedom. Deutsche Post World Net är också den ledande leverantören av tjänster inom direktmarknadsföring, och med en unik portfölj av resurseffektiva outsourcing- och systemlösningar för brevhantering. 2005 hade koncernen en omsättning på 56 miljarder euro. Omkring 500 000 medarbetare i mer än 220 länder och territorier gör koncernen till en av de största arbetsgivarna i hela världen. För mer information kontakta: Per Tegelström, Marknads- och kommunikationschef DHL Global Forwarding Tel: +46 8 519 33 842 Mobil: +46 70 8977856 Email: per.tegelstrom@dhl.com