DHL stärker företagskultur med mästerskap i fotboll och cheerleading

I årets cheerleadingtävling tog Sverige guld igen Stockholm, 29 maj 2007. I mer än 20 år har DHL arrangerat europamästerskap i fotboll och cheerleading. 3 500 deltagare deltog i årets evenemang som ägde rum i Lommel i Belgien under pingsthelgen. 44 fotbollslag och 33 cheerleadingteam från olika länder i Europa tävlade under två intensiva dagar. Det svenska cheerleadinglaget kom på första plats. Logistikföretaget DHL med över 285 000 medarbetare i mer än 220 länder och territorier arrangerar varje år ett stort europeiskt sportevenemang som var fjärde år blir en global tävling, vilken då även inkluderar Deutsche Post. Fotboll förenar länder och kulturer och skapar en skön känsla av samhörighet mellan medarbetare. För DHL är precision, laganda och snabbhet viktigt, ingredienser som är framgångsfaktorer för vinnande fotbolls- och cheerleadinglag. Överallt i världen arbetar DHL-medarbetare i team, varför dessa två sporter är nära förknippade med DHLs kärnverksamhet. ”Cheerleadingteamet har legat i hårdträning sedan oktober förra året. Våra pyramider, kast och steg var mer avancerade i år jämfört med 2006 då vi kom tvåa. För två år sedan kom vi också etta. Det är en oerhörd känsla att vinna en sådan här tävling. Det gör man inte utan stark lagkänsla och ett starkt engagemang från alla inblandande. Vinsten kostade lite näsblod och en lättare hjärnskakning. Men så här efteråt kan vi alla konstatera att det var det värt” säger Amanda Grände som tränat det svenska cheerleadinglaget och till vardags arbetar som Agenda Manager Operations, inom DHL Express i Sverige. Den svenska truppen som åkte ner till Belgien och representerade DHL i Sverige bestod av 65 personer, från Skåne till Norrland. En grupp där medlemmarna till vardags gör allt från arbetar i terminal till kör distributionsbil, är agent på kundservice, besöker kunder som fältsäljare eller arbetar som supervisor. Fotbollslaget bestod av 15 personer inklusive reserver, det svenska cheerleadinglaget bestod av 16 ordinarie och tre reserver. Övriga personer var starkt påhejande supportrar med Lars Sundman, VD för DHL Express, i spetsen. Det svenska fotbollslaget kom till kvartsfinal. Tränare för laget med spelare i olika åldrar och skilda geografiska arbetsplatser var Anders Schreiber som dagligdags ansvarar för trafikplaneringen för hela den svenska partigodsverksamheten inom DHL Express. Om DHL DHL är världsledande inom internationell expressfrakt och logistik, och har som specialitet att ta fram innovativa och skräddarsydda kundlösningar. DHL erbjuder expertis inom express, flyg- och sjöfrakt, landtransporter, kontraktslogistik och internationella brevtjänster, i kombination med ett världsomspännande och heltäckande nätverk tillsammans med en god kännedom av lokala marknader. DHL internationella nätverk binder samman fler än 220 länder och territorier över hela välden. 285 000 medarbetare arbetar för att ger snabb och pålitlig service som överträffar kundernas förväntningar. DHL är ett varumärke som tillhör Deutsche Post World. 2006 hade koncernen en omsättning på 60 miljarder euro. För ytterligare information kontakta: Cornilla von Plomgren Informationschef, DHL Express (Sweden) AB Tel: 08 543 45 206 Mobil: 070 632 32 80 Email: cornilla.vonplomgren@dhl.com