DHL Sverige och Tradera ingår långsiktigt samarbete

1,2 miljoner Tradera-medlemmar får tillgång till en smart rikstäckande paketlösning DHL inleder nästa steg i sin satsning på privatmarknaden och ingår ett omfattande paketsamarbete med Sveriges största auktionssajt, Tradera. Nu får Traderas 1,2 miljoner registrerade medlemmar tillgång till en enkel, flexibel och kostnadseffektiv transportlösning. - Vi har ett snabbt växande antal medlemmar, vilka ställer allt högre krav på väl fungerande transportlösningar till ett konkurrenskraftigt pris. Därför känns det skönt att kunna meddela att vi genom vårt samarbete med DHL kan erbjuda en intergrerad transporttjänst för samtliga kunder i Sverige, säger Fredrik Åhlberg, VD på Tradera Sverige. Tradera har 1,2 miljoner medlemmar. I genomsnitt finns cirka 800 000 aktiva auktioner på bolagets svenska webbplats. Fram tills nu har köpare och säljare själva fått arrangera transporten av varan. Men nu ska det alltså bli ändring på det. - DHL vill hjälpa en snabbt växande e-handelsbransch att växa ännu snabbare. Sett ur ett sådant perspektiv ger vårt nya samarbete med Tradera ytterligare fart åt vår satsning på effektiva och konkurrenskraftiga transporter för konsumentsegmentet, säger Lars Sundman, VD på DHL Express Sverige. En undersökning från Handelns Utredningsinstitut, HUI, visar att e-handeln steg med mer än 20 procent enbart under det andra kvartalet i år. Denna utveckling innebär en dubbelt så hög tillväxttakt jämfört med traditionell detaljhandel. Under det närmaste halvåret räknar 73 procent av de svenska e-handelsföretagen med ökad försäljning. I ett sådant sammanhang är det av avgörande vikt att varan kan levereras snabbt och så nära hemmet som möjligt, konstaterar HUI. - Genom vårt koncept för konsumentmarknaden, SERVICEPOINT, kan vi från och med slutet av denna vecka erbjuda alla Tradera-kunder över 1 000 in- och utlämningsställen i Sverige och det är bara början. Redan nästa år räknar vi med att utöka antalet SERVICEPOINT:s ordentligt, säger Lars Sundman. Rent praktiskt innebär samarbetet att en Tradera-medlem: · Kan förbereda DHL-transport i samband med att en auktion läggs upp · När bokning sker får kund ett sändningsnummer som används när transporten betalas och lämnas in på en SERVICEPOINT · Kund kan välja på sex olika paketstorlekar. Alla förpackningar går att återanvända och återvinna · Kund kan hela tiden följa godsets väg genom så kallad Track & Trace som finns på www.dhl.se · DHL erbjuder e-mail eller sms-avisering till mottagare av paket · Betalning för transport sker på den SERVICEPOINT där paket lämnas in. - Våra kunder är vana vid Internet och de vill ha en smart och enkel lösning kombinerat med konkurrenskraftiga priser och hög flexibilitet Med vår integrerade paketlösning för våra medlemmar hoppas vi verkligen kunna fylla ett viktigt behov, säger Fredrik Åhlberg. För varje paket som Traderas medlemmar skickar med DHL inom ramen för SERVICEPOINT används 1 krona för att kompensera de koldioxidutsläpp som paketet bidrar till. - DHL är ett miljöcertifierat företag, vilket innebär att vi arbetar med miljöfrågor på ett strukturerat sätt. I just Tradera-fallet innebär det att vi erbjuder ”gröna” paket som standard, vilket är unikt inom vår bransch, fortsätter Lars Sundman. För ytterligare information kontakta: Cornilla von Plomgren Informationschef, DHL Express (Sweden) AB Tel: 08 543 45 206 Mobil: 070 632 32 80 Email: cornilla.vonplomgren@dhl.com Fredrik Åhlberg VD, Tradera AB Mobil: 0708-88 84 60 Email: fredrik.ahlberg@tradera.com Bild på Lars Sundman och Fredrik Åhlberg finns på Communications, DHL Express. Om SERVICEPOINT: Initialt omfattas över 1 300 in- och utlämningsställen i Sverige. Förutom att DHL har tecknat en mängd avtal med lokala handlare inom olika branscher har man även upprättat ett samarbetsavtal med en rikstäckande franchisekedja inom servicehandel. Sedan tidigare finns konceptet med SERVICEPOINT i bland annat Tyskland, Spanien, Storbritannien, Italien och Benelux-länderna. Mer information om SERVICEPOINT finns på DHL:s hemsida och på DHL:s blogg Alla dessa paket och pallar. Denna information nås via företagets webbplats: www.dhl.se Om DHL DHL är världsledande inom internationell expressfrakt och logistik, och har som specialitet att ta fram innovativa och skräddarsydda kundlösningar. DHL erbjuder expertis inom express, flyg- och sjöfrakt, landtransporter, kontraktslogistik och internationella brevtjänster, i kombination med ett världsomspännande och heltäckande nätverk tillsammans med en god kännedom av lokala marknader. DHLs internationella nätverk binder samman fler än 220 länder och territorier över hela världen. 285 000 medarbetare arbetar för att ge snabb och pålitlig service som överträffar kundernas förväntningar. DHL är ett varumärke som tillhör Deutsche Post World. 2006 hade koncernen en omsättning på 60 miljarder euro. Om eBay/Tradera eBay är världens ledande marknadsplats på nätet med över 222 miljoner användare världen över. Varje dag hittar miljoner köpare och säljare vad de söker oavsett om det är mode, hemelektronik, bilar eller någonting annat. Det finns alltid minst 104 miljoner aktiva auktioner och såväl begagnat som nytt. I Sverige driver eBay shoppingsajten Tradera.com. Tradera är Sveriges största shoppingsajt med över en miljon användare. En normal dag finns cirka 800 000 aktiva auktioner. Bolaget är noterat på Nasdaq-börsen och handlas under symbolen EBAY. Varje sekund säljs varor för runt 12 000 svenska kronor. Det dyraste som sålts på eBay är ett jetplan som gick för 39 miljoner kronor.