DHL utökar expressverksamhetens flyglinjer mellan Europa, Mellanöstern, Asien och Stillahavsområdet

Bonn / Hong Kong, 1 november, 2010: DHL förstärker nu sin ledande position inom internationella expressleveranser, genom att införa tre nya flygrutter mellan Europa, Mellanöstern, Asien och Stillahavsområdet. Transporterna sköts av AeroLogic, det vill säga DHL Express och Lufthansa Cargos samägda flygfraktbolag.

Som ett nästa steg efter det att AeroLogic förra året fick sitt sjunde flygplan av modellen Boeing 777F har DHL Express nu infört ett tidigt morgonflyg från Hongkong till Leipzig. Den nyinförda rutten gör det möjligt för DHL Express att erbjuda distributionstjänster med leverans redan nästa dag från en av världens viktigaste marknader. DHL Express har dessutom lagt till Bangkok som destination på rutten Leipzig-Singapore-New Delhi för att på så sätt öka leveranshastigheten till den viktiga sydostasiatiska marknaden. Den tredje nyinförda rutten går mellan Bryssel och Bahrain och utökar DHL Express kapacitet på en eftertraktad handelsrutt som förbinder den europeiska och amerikanska marknaden med Mellanöstern.

DHL Express satsning på att öka kapaciteten på viktiga handelsrutter bygger på företagets strategi att öka fokus på den internationella expressverksamheten mellan länder. Uppgifter från handeln för första halvåret 2010 visar på en stor efterfrågan på snabba leveranser till marknaden när det gäller internationella transporter på de aktuella flyglinjerna. Inte helt överraskande har DHL Express internationella transportvolymer fortsatt att öka avsevärt under första halvan av 2010, jämfört med samma period förra året.

– Vi är stolta över att ligga i framkant när det gäller satsningar som ökar förbindelserna mellan olika marknader i världen, säger Ken Allen, vd på DHL Express i Europa. Efterfrågan på expressleveranser av varor och dokument är fortsatt hög mellan Europa, EEMEA, Asien och Stillahavsområdet, och våra nya avgångar kommer att ge våra kunder ökad flexibilitet och kapacitet där det bäst behövs.

- Slut -

OBS: AeroLogics fullständiga färdplan, inklusive de tre nya rutterna, visas på www.aerologic.aero/web/en/Network/

Mediakontakt:
Deutsche Post DHL
Jörg Wiedemann
Tel: +49-228-182-9944
E-post: pressestelle@deutschepost.de

Presskontakt DHL i Sverige
Stina Thor
Inmema PR
Mobil: +46-76-277 0556
E-post: stina.thor@inmema.com

DHL är marknadsledande inom logistikbranschen och är ”logistikbolaget för hela världen”. DHL erbjuder expertis inom internationell express-, flyg- och sjöfrakt, väg och tågtransport, kontraktslogistik samt internationella brevtjänster. Med ett globalt nätverk som består av mer än 220 länder och territorier och med 300 000 medarbetare över hela världen erbjuds kunder högsta kvalitet kombinerat med god lokal kännedom. Allt för att på bästa sätt kunna tillgodose kundens behov av tjänster som täcker hela logistikkedjan. DHL tar sitt sociala ansvar genom att löpande arbeta med åtgärder för att minska klimatpåverkan, bidrar med katastrofhantering samt utbildning.

DHL ingår i Deutsche Post DHL. 2009 hade koncernen en omsättning på över 46 miljarder euro.