DHL utökar stort reservdelsuppdrag för Volvo Personvagnar

Stockholm, 24 september 2012: DHL Supply Chain har tecknat nytt avtal om reservdelsdistribution med Volvo Personvagnar och förlänger samtidigt två befintliga avtal. Avtalen innebär att DHL sköter Volvo Personvagnars reservdelshantering från ytterligare lager i Sverige, nu totalt fyra stycken. DHL Supply Chains lager verkar som lokala distributionscenter (LDC).

Volvo Personvagnars utveckling av LDC konceptet har varit och är framgångsrik i flertalet marknader i Europa. DHL Supply Chain har förtroende som samarbetspartner för drift av denna verksamhet för vissa regioner i Sverige, Tyskland och Storbritanien.

Med LDC-konceptet, som idag har 11 år på nacken i DHL:s regi, kan verkstäder och återförsäljare få reservdelar levererade upp till tre gånger per dag. Mekanikern registrerar vilka delar som behövs för reparationen av respektive bil, varefter varje order automatiskt transfereras, som planerad eller akut, till LDC lagret. Där packas delarna separat så att mekanikern får exakt de delar som behövs till respektive bil som ska repareras.

Reservdelarna distribueras sedan med upp till två leveranser på dagtid och en nattleverans. Verkstaden kan minimera sitt eget reservdelslager och får ca 90% av alla reservdelar färdigsorterade per order, vilket ger en effektiv verkstadslogistik. Processen utförs i DHL:s produktion, även returflöden hanteras av DHL Supply Chain.

Med de nya lagren i Örebro och Jönköping täcker Volvo cirka 90 % av återförsäljarvolymen med LDC konceptet. DHL producerar merparten av detta i 4 av 5 svenska LDC lager. Norrland och Gotland förses tills vidare med reservdelar från Volvos centrallager i Göteborg.

­–Vi har stor erfarenhet och kompetens inom just reservdelslogistik. Vårt förnyade och förlängda samarbete med Volvo Personvagnar är ett glädjande bevis på deras fortsatta förtroende för oss. Den helhetslösning som vi ger Volvo Personvagnar är mycket fördelaktig och det är mycket viktigt att vi ligger i framkant och hanterar uppdraget på absolut bästa sätt, säger Lars Jarlros, Commercial Manager på DHL Supply Chain.

I uppdraget ligger även miljöönskemål från Volvo Personvagnar, som att DHL regelbundet ser över rutterna samt förser Volvo PV med det senaste inom miljöteknik för transporterna.

-Slut-

För mer information:
Lars Jarlros, Commercial Manager
DHL Supply Chain (Sweden)
E-post: lars.jarlros@dhl.com

Jenny Sundberg, Marketing and Communications Manager
DHL Supply Chain (Sweden)
Tel: 08-543 45 744
Mobil: 0709-345 923
E-post: jenny.sundberg@dhl.com

DHL är marknadsledande inom logistikbranschen och är ”logistikbolaget för hela världen”. DHL erbjuder expertis inom internationell express-, flyg- och sjöfrakt, väg- och tågtransport, kontraktslogistik samt internationella brevtjänster. Med ett globalt nätverk som består av mer än 220 länder och territorier och med 275 000 medarbetare över hela världen erbjuds kunder högsta kvalitet kombinerat med god lokal kännedom. Allt för att på bästa sätt kunna tillgodose kundens behov av tjänster som täcker hela varuflödeskedjan. DHL tar sitt sociala ansvar genom att löpande arbeta med åtgärder för att minska klimatpåverkan och genom att bidra med katastrofhantering samt utbildning.

DHL ingår i Deutsche Post DHL. 2011 hade koncernen en omsättning på 53 miljarder euro.