Fortsatt tillväxt för Deutsche Post DHL – resultatprognos för 2012 uppnådd

Koncernen genererar ett rörelseresultat på 2,67 miljarder euro och visar under Q4 tvåsiffrig resultattillväxt inom alla divisioner.

Stockholm, 2013-03-06: Deutsche Post DHL, världens ledande post- och logistikföretag ser tillbaka på ett framgångsrikt 2012. Koncernens omsättning ökade med 5,1 % till 55,5 miljarder euro under året. Ökningen återspeglar till stor del DHL:s exceptionella marknadsposition i tillväxtregioner, speciellt i Asien. Företaget, som finns i mer än 220 länder och territorier världen över, genererar nu cirka 70 % av sin omsättning utanför Tyskland. Samtidigt fortsätter MAIL-divisionen, med sin mycket framgångsrika paketverksamhet, att dra nytta av den snabba e-handelstillväxten. Den utmärkta positionen som koncernen och dess divisioner har på de mest dynamiska marknaderna ledde också till en stark förbättring av bolagets lönsamhet förra året.

Rörelseresultatet på 2,67 miljarder euro slutade inom det prognostiserade spannet på 2,6 till 2,7 miljarder euro, vilket är mer än 9 % högre än föregående års nivå. Koncernens nettoresultat steg med ungefär 500 miljoner euro till 1,66 miljarder euro 2012.

- Med vår starka prestation 2012 så har vi nått en ny milstolpe i Strategy 2015. Under förra året har vi gjort stora framsteg på en resa som ibland varit långt från enkel. Och vi levererade det vi lovat – till nytta för våra kunder, medarbetare och aktieägare, säger Frank Appel, CEO för Deutsche Post DHL.

Under 2013 förväntar sig koncernen att världsekonomin skapar måttlig tillväxt, där tillväxttakten bör öka under senare delen av året. Bolaget förutspår en motsvarande trend avseende ökade intäkter, särskilt inom DHL-divisionerna. EBIT beräknas öka till mellan 2,7 och 2,95 miljarder euro. Bolaget är även fortsättningsvis optimistiskt och förväntar en fortsatt positiv resultattrend även bortom 2013.

Presskontakt:

www.dp-dhl.com kan ni hitta en intervju med CEO Frank Appel och även bakgrundsinformation om DHL:s aktivitet i teknologisektorn.

Deutsche Post DHL
Silje Skogstad
Sebastian Steffen
Tel.: +49 (0)228 182-9944

Internet: www.dp-dhl.de/presse
Twitter: twitter.com/DeutschePostDHL

Deutsche Post DHL – världens ledande post- och logistikkoncern

Deutsche Post och DHL erbjuder en unik tjänsteportfölj inom logistik (DHL) och posttjänster (Deutsche Post). Koncernen tillhandahåller standardiserade produkter och tjänster, men också innovativa och skräddarsydda kundlösningar världen över. Cirka 475 000 medarbetare fördelade på över 220 länder och territorier skapar tillsammans ett globalt nätverk med fokus på service, kvalitet och hållbarhet. Deutsche Post DHL tar sitt samhällsansvar genom att löpande arbeta med åtgärder för att minska klimatpåverkan och genom att bidra med katastrofhantering samt utbildning. Koncernens omsättning uppgick 2012 till mer än 55 miljarder euro.

Tysklands främsta postleverantör. Hela världens logistikföretag.